mijn dochter van 9 maanden domineert het hele huis, hoe kan ik hiermee omgaan ?
Ze heeft geen specifieke gedrags ziekte,
maar ze gilt en gromt steeds, doet alleen wat ze zelf wil.
Als zij toevallig ook wil wat wij van haar willen, dan werkt ze wel mee.
Eten bijvoorbeeld; ze neemt geen hapjes van ons, maar wil alleen zelf eten. dit wordt natuurlijk een rommeltje.
Mijn vriendin gaat er erg in mee, maar is zelf ook vaak gefrustreerd dat ze niet even rustig iets kan doen, want onze dochter wil de volledige aandacht, altijd en overal.
Ik hou heel erg van haar, maar ik ben bang dat ze in de toekomst echt een trutje gaat worden;
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan ?
Is er een soort gedragskundige hiervoor ? ze is pas 9 maanden maarja ze leert wel alles nu.
Ze is zo, omdat ze daartoe de ruimte krijgt.
Negatieve aandacht is ook aandacht!
En aandacht is wat ze wil
Vaak zijn er ook inloop uurtjes in buurthuizen voor jonge ouders, vraag hier eens na bij het consultatiebureau.
Er zit bij kinderen geen gebruiksaanwijzing. Het is normaal dat je tijdens de opvoeding tegen problemen aanloopt, het is fijn als je dan bij een vertrouwd iemand terecht kan.
En met dat eten. Misschien moet je haar gewoon met haar handen laten eten. Wat is er mis met viezigheid. Ze moet eten voelen, ruiken en ervaren. Als ze maar zo ingeschept word dat zou je het zelf ook niet willen. Fijn juist dat ze kan aangeven dat ze het liever zelf doet.
Netjes met een vork eten komt later wel. En een doekje over tafel, en de grond en het is wer schoon. En je hebt toch ook wel een wasmachine?
dan zou je gelijk hebben.
Nee is bij mij ook echt nee. Maar je moet niet alles nee vinden.
Een kind heeft ruimte nodig om te ontdekken. Zolang ze nog niet kan praten en kenbaar kan maken zal ze het op andere manieren moeten proberen. En het is hoe je als ouder daarmee omgaat.
Zie je het als een lastig issue of probeer je het door de ogen van het kind te bekijken. En geniet ervan. Dan zie je ook beter waar de grenzen liggen, en wat echt wel en echt niet kan.
Maarrrrr.... ze eet mischien 2 boontjes en thats it.. Maar voor de rest "hulk"-brult ze de hele dag alles en iedereen bij elkaar; bijvoorbeeld als zou kunnen spelen.
We willen graag dat ze zelf even gaat spelen, maar dat gaat gewoon niet, als we een stap uit te kamer doen....
en als ze iets pakt wat niet mag, wil ze enkel nog dat ding wat niet mag en gaat ze gewoon huilen en krijsen. Kijk tuurlijk is ze 9 maanden, maarja wanneer is dan het gouden moment om in te grijpen ?
Mijn dochter heeft ook een periode gehad dat ze niet wilde dat ik even wegliep. Nou blijkbaar heeft ze dan het vertrouwen nodig dat mama er is. Wat je wel moet aanleren is dat ze niet constant de aandacht nodig heeft. Probeer dan gewoon bij haar te gaan zitten en een boek gaan lezen oid. En voldoende uitdagend speelgoed in de box. Niet teveel op haar reageren. En als ze goed aan het spelen is geef maar een complimentje.
Kruipt ze? Als ze dat nog niet doet kan het zijn dat ze meer wil dan ze kan. Dat kan ook heel veel frustratie oproepen. Zodra ze dan kruipt zal ze zich ook beter zelf kunnen vermaken.
Dat die je door veel samen te spelen,.samen een toren bouwen, samen met een bal spelen en dan dingen voordoen en haar de kans geven het na te doen.
Dat huilen als je weggaat komt omdat een kind van 9 maanden nog niet vertrouwd op wat wij wel als vanzelfsprekend beschouwen, namelijk dat jullie weer terug komen. Dat snapt ze gewoon nog niet. Dit kan je met haar oefenen, doe veel kiekeboe spelletjes. Leg een theedoek over je hoofd en gezicht en trek die ineens weg. Snap je de link met het uit de kamer lopen.
Lees eens wat boeken over opvoeden, ga naar de bieb en vraag naar bv 'oei ik groei'.
Niet dat ik er vanuit ga dat ze dat wel heeft maar lijkt me een beetje te jong om dat uit te sluiten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.