Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ga ik om met mijn vrienden en hun asociale kinderen?

Wij hebben vrienden/ kennissen die we al heel lang kennen. Inmiddels hebben we allebei 2 kinderen gekregen. Ik recent de jongste. Nou zien wij elkander niet zo heel vaak meer door alle gezinsdrukte. En eerlijk gezegt ben ik daar niet rouwig om. De kinderen van onze vrienden zijn nl asociaal. de jongste is nu bijna 2 en is een echte tiran. Het is een wervelwind die door je huis heen gaat. Trekt alles over de kop en en heeft de neiging dingen opzettelijk stuk te maken. Hij schroomt niet om je nieuwe flatscreen tv even hardhandig uit te testen met alle gevolgen van dien. De oudste is een meid, en erg onbeschoft. zodra ze maar een voet binnen heeft gezet vraagt ze al om een snoepje zonder maar goeiedag gezegt te hebben. En als je haar niet in de gaten houdt gaat ze heel sneaky van alles uitvreten.
De ouders van deze kinderen doen er niks aan. Ze praten rustig verder terwijl hun kinderen de boel tiranniseren. Er wordt niet gestraft, en als er al wat van wordt gezegt wordt er niks consequent uitgevoerd.
Prima, laat het lekker hun kinderen zijn en zij dealen er wel mee toch?
Ja maar nou willen ze hier op kraambezoek komen met hun kinderen, en daar zit ik dus niet op te wachten. sterker nog ik zie er ENORM tegenop. Mijn man zegt dat we het niet kunnen maken om ze te negeren, maar ik vrees echt voor mijn huis en het speelgoed van mijn zoon. Ik ben straks de enige in het gezelschap die bezig is met HUN kinderen.
Wie heeft raad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes alvast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, geen tips dus!!!
Ritsuka
12 jaar geleden
Kun je niet naar hun huis toe gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja daar had ik ook al aan geacht, maar ze komen op kraamvisite bij ons. Zou niet weten hoe ik dat moet brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke vrienden! al eens aan gedacht om die vriendschap te laten verwateren? "ja sorry, maar ik ben dan niet thuis hoor!" ... "oh, maar op die datum heb ik al een afspraak"... gewoon niet meer langswaaien, en ook niet meer op verjaardagen komen... of andere gelegenheden waar je voor wordt uitgenodigd... gewoon geen moeite meer doen. Ik kan me goed voorstellen dat je ze niet kan negeren als je ze op kraamvisite krijgt... Over die kinderen heb ik zo mijn bedenkingen, maar je moet wel bedenken dat iedereen zijn kinderen anders opvoedt, .. ga eens naar hun huis toe, en kijk hoe ze daar om gaan met hun kinderen, en als het daar precies hetzelfde eraaan toe gaat als ze op visite zijn heb je helemaal gelijk, maar als ze thuis wel een standje krijgen, maar bij jou niet, dan zijn die ouders waarschijnlijk te verlegen om er in jouw bijzijn wat van te zeggen (denk ik), maar je zou er wel over moeten kunnen praten het zijn je vrienden toch?Op deze manier heb ik het idee dat je dat nou op deze manier ook niet doet: toekijken en verders niks, maar ik kan me vergissen, want ik weet het verders ook niet natuurlijk, ik ken je niet, dus ... het is maar een advies hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry bedoel dat je er wat van zegt als die kinderen wat uitvreten, maar ik heb het ideedat je er niks van zegt tegen die ouders zélf (maar kan me ook vergissen, het staat alleen niet met die woorden in je uitleg)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie bigmomma. tja het zijn dus ook niet echt meer zulke goede vrienden. dwz we zien ze ook niet heel veel meer. de jongste die nu dus 2 is hebben we met kraamvisite gezien en later nogmaals bij hun thuis. thuis is de situatie dus hetzelfde, daarom baart het me ook zoveel zorgen.
om een voorbeeld te noemen. zoonlief liep los, en besloot de bladeren van een plant te trekken. toen mamma zei niet doen..... ging hij gewoon door, toen ze opstond om hem erbij weg te halen ging hij nog harder trekken om nog maar zoveel mogelijk bladeren te kunnen vernietigen. mams trekt haar zoon bij de plant weg en zoon draait zich om en maait gewoon expres de kaarsen die op tafel staan eraf. moeders zegt er niets van en raapt het gewoon op. en zo gaat het maar door. van andere vrienden waar ze geweest zijn heeft hij de tv gemold, hij stond er net zolang op te beuken tot hij ermee ophield. en moeders zei alleen: niet doen j...... tja en dat speelgoed opruimen gaat dus niet lukken. we wonden in een klein huisje en het speelgoed staat veelal in een open kast. vandaar ook dat ik bang ben dat hij alles eruit trekt. ik kan het niet aan zijn zicht onttrekken. tja er zit denk ik niks anders op dan het erop aan laten komen en er wat van te zeggen als het moment daar is. ik had alleen gehoopt dat het niet zover hoefde te komen. het wordt een superstressvolle dag dat weet ik nu al.
en op bed liggen te rusten doe ik niet meer.
mijn jongste is al 7 weken oud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou als mijn kind dat deed bij een ander had ie toch mooi een time out gekregen... zo moeilijk is het niet om je kind even een paar seconden straf te geven, en ik denk dat jij dat ook best wel mag doen, zodat die moeder weet hoe het óók kan, toch? Persoonlijk doe ik dat gewoon hoor, ook als het niet de mijne zijn. En dan zeg ik het later of gelijk tegen die ouders. Met uitleg en "zie je, hij snapt het echt wel hoor, als je hem straf geeft als ie iets doet wat niet mag.". Ik maak uit je antwoord niet bepaald op dat ze consequent is, aangezien ze het achter zijn of haar kont opruimt... dat zou ze met die leeftijd juist moeten zijn, consequent "Ik mag alles omgooien, en slopen, want mijn papa en mama zeggen er helemaal niks van, dus mag het gewoon." snap ook heel goed dat het ontzettend vermoeiend is om een miljoen keer hetzelfde te moeten zeggen tegen zo'n kind,... maar goed dat hoort er allemaal bij denk ik dan. En vindt gewoon dat als het vrienden zijn je dat moet kunnen zeggen, en als ze vinden dat dat jij dat niet hoort te doen, weet je dat het genoeg is..... maar als ze wat met je advies doen, ... tja, dan heb je wel iets goeds gedaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is doodnormaal dat je je eigen kinderen thuis laat als je ergens op kraamvisite gaat. Andere regel is dat een kraamvisite niet langer dan een half uur duurt in verband met de vermoeidheid van kraamvrouw en baby en hun drukke programma.
Je kunt dus rustig tegen je vrienden zeggen dat je het te druk vindt met hun kinderen erbij en ze vragen zonder hun kinderen te komen. Over een paar maanden kun je weer met jullie 8-en afspreken. Dan sta jij ook weer sterker in je schoenen en hebben jullie routine met jullie nieuwe baby. Sterkte ermee.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoe je er mee om kunt gaan is misschien je eigen verhaal over deze kwestie nog eens door te lezen en afvragen of het echt waar is. Is het echt waar dat je voor je huis moet vrezen en t speelgoed van je zoontje, is het waar dat een kind iets echt opzettelijk stuk maakt, en ga zo maar door. Als je dat verhaal echt geloofd sluit het überhaupt al uit om er constructief 'mee om te gaan'.
Dus handel dan ook vanuit jouw waarheid en vertel ze dat je ze niet over de vloer wilt omdat je het niet aankunt.
Da s een korte raad.. !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ECHT WAAR wat ik beschrijf in mijn verhaal. In een eerdere reactie heb ik een situatie voorgelegt waarin het jongetje aan de bladeren van een plant begon te trekken. De moeder riep dat hij daar mee op moest houden. toen hij vervolgens doorging stond ze op om naar hem toe te lopen. Het jongetje reageerde door zo snel mogelijk nog meer bladeren uit de plant te trekken. Toen de moeder hem daarop bij de plant weg trok draaide hij zich om om direct het dienblad met kaarsen van de tafel te maaien.
Hoezo is dit NIET opzettelijk stuk maken????
Ik heb zelf dus ook een zoontje van 2 die ook behoorlijk irritant kan zijn en me het bloed onder de nagels vandaan haalt, maar hij maakt nooit iets opzettelijk stuk. Het is niet dat ik het niet aankan, ik weet gewoon dat deze dag niet voorbij zal gaan zonder dat er iets stuk is gegaan wat me wellicht erg dierbaar is. En omdat het mijn kinderen niet zijn kan ik er naar mijn idee niet teveel over zeggen. Tuurlijk zal ik wel actie ondernemen als ik zie dat ze dingen doen die niet door de beugel kunnen. Maar dat is het nou juist ik ben bang dat ik daar de hele tijd mee bezig ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je denkt dat een jongetje van 2 jr iets opzettelijk stuk kan maken schat je dit wel verkeerd in vrees ik. Dit is puur vanuit de nieuwsgierigheid van een kind die zich nog niet bewust is van oorzaak en resultaat. En is hierin volop aan het ontdekken. Daar hoort bij dingen uit elkaar halen. Ook het ontdekken van reactie van moeder en wat het gedrag doet is onderdeel daarvan. Het begrip 'vernielen' kent een kind van 2 niet, en 'opzettelijk' ook niet. Ook al denk je dat wel. Als deze dingen irritant voor je zijn, bloed tussen de nagel vandaan halen is t voor jou als moeder iets om hier iets mee te doen, dus de ouders erop aanspreken en je huisregels duidelijk stellen als voorwaarde voor hun bezoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar heb je misschien wel een punt. Hij zal het ook niet opzettelijk doen, maar wil de reactie van zijn moeder weten.
Ja en die is dus m.i. niet goed.
Ik vind het wel een goede tip om ze mijn huisregels te vertellen voordat ze op bezoek komen. Daarmee maak ik ze duidelijk dat ik dat gedrag niet tolereer en misschien zijn ze zich er zelf dan ook wat bewuster van als ze op visite zijn. Bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet het eerste antwoord maar de reactie die volgde op mijn reactie zie ik als beste antwoord.

Andere antwoorden (9)

Bekende situatie. Lastig ook om ouders hierop aan te spreken want die vinden meestal toch dat ze het zelf wel goed doen en willen geen kwaad horen over hun eigen kinderen.

Wat wij toen hebben gedaan (alleen weet ik niet zeker of het voor kraamvisite erg geschikt is) is naar een andere plek gaan. Als het lekker weer is naar buiten, daar kunnen ze minder schade aanrichten. Met slecht weer hebben we ook wel eens in een binnenspeeltuin afgesproken. Kunnen de kinderen lekker ravotten en razen en jij kunt weer eens lekker bijkletsen met je vrienden/kennissen. De baby gaat gratis mee naar binnen en slaapt toch wel denk ik?

Succes met deze lastige situatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Slim idee die speeltuin
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. +
Zorg ervoor dat er iemand bij je is, je kan niet in je eentje voor kraamvisite zorgen, én voor je baby én je oudste én ook nog op andermans kinderen letten.. toch?

Misschien is er een vriendin wel zo vrij om je even te ondersteunen, die is dan "toevallig" ook op kraamvisite.

Ook als er geen vriendin kan langskomen, kan je toch het onderstaande zeggen...

En als leuk excuus kan je zeggen "dat je doodmoe bent van alle visite en de gebroken nachten, en dat jij, en je oudste en je baby zo gaan slapen.". Ook al is dat niet waar, je kan en mag het gewoon gebruiken.

Ze kunnen dan niet eens lang blijven, en ja... je zal je rust toch echt nodig hebben!!

Toegevoegd na 16 minuten:
Het speelgoed van je zoon dat zet je hoog weg (als het kan), of anders zeg je dat het nét opgeruimd is en je geen zin hebt om weer op te ruimen... Of zorg voor een klein beetje speelgoed waar ze mee kunnen spelen.

Wees in een kamer waar weinig te slopen valt, en waar ze niet uit weg kunnen, ik bedoel, op kraamvisite is meestal als je in je bed bent (al weet ik uit eigen ervaring dat dat niet werkt als je een klein kind heb en een baby), en je oudste kan er ook spelen, met een beetje speelgoed...

Dat van dat snoepje vragen negeer je gewoon, en als die meid en die jongen van alles uit gaat vreten dan zeg je dat tegen hun ouders want ZIJ moeten er wat van zeggen. Tot bepaalde hoogte negeer je het gedrag, maar als het je dus niet aanstaat wat ze doen, mag jij er gewoon wat van zeggen en verder moet je tegen die ouders zeggen dat zij er wat van moet zeggen. Maar die kinderen ga jij dus niet opvoeden... ze hebben hun eigen ouders..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou gewoon aangeven dat je nog wat vermoeid bent en dat je liever hebt dat ze dit keer zonder kinderen komen omdat het anders wat te druk wordt voor jou.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is ook wel een goede
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook. En het is toch de waarheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++
Je dient een afweging te maken. Vind je het fijn als die mensen komen en is het enige probleem die kinderen. Of vind je die mensen eigenlijk ook niet leuk.
Wat je ook besluit, het eerlijkst is gewoon om te vertellen wat je op je hart hebt.
Vind je er sowieso al niks aan dat ze komen. Kap het dan helemaal af. Daar moet je dan geen tijd meer in stoppen.
Niet voor de lieve vrede ze maar langs laten komen, want daar ga je je alleen nog maar negatiever over voelen en dat zal de sfeer ook niet ten goede komen. Ik zou er ook niet omheen draaien, maar gewoon eerlijk tegen die mensen zeggen dat je het contact niet prettig vind op deze manier. Zonder beschuldigingen of verwijten naar hun kinderen. (!) Maar relaties veranderen nou eenmaal. Het zal niet makkelijk zijn om te vertellen. Maar je kan beter een keer duidelijk zijn dan maanden eromheen draaien. Dat is niet eerlijk naar hun toe en je voelt jezelf er alleen maar rotter onder.

Is het probleem de kinderen, spreek dan bijvoorbeeld s avonds af wanneer de kinderen in bed liggen. Een baby heeft vaak nog een avond voeding dus die kunnen ze even zien, en je andere kindje kan in bed liggen. Zo hebben jullie alle rust om met elkaar te zitten en een gezellige avond ervan te maken.

Wil je ze toch overdag uitnodigen probeer dan dat meisje je mee te laten helpen. Je schrijft niet hoe oud ze is. MAar voor elke leeftijd is er wel een klusje. Bijvoorbeeld iedereen een lepeltje voor de koffie geven. De theedoos naar de kamer brengen. Rondgaan met een schaaltje koekjes. Voor de kindjes allemaal een zakje chips. Laat haar nuttig zijn. En prijs haar daarom.
Het kindje van 2 is wat lastiger. Maar ook hij kan helpen. Voor een kind is het ook niet leuk als ze op visite moeten omdat de ouders dat zo graag willen ;)

Maar over alles: Ga er niet met een negatief gevoel in. Dat ga je uitstralen en zelfs uit te tekst straalt al een hoop negativiteit. Begrijpelijk, maar je schiet er niks mee op. Probeer er dan het beste van te maken en na een paar uurtjes is het voorbij. Maar probeer om je gevoel ervoor opzij te zetten.
Nog een ding: Kapot maken mag niet. Dat kun je ook zeggen tegen een kind van 2. En ook jij kan dat best doen waar die ouders bij zijn. Het zijn jouw spullen en in dit huis wordt niks bewust kapot gemaakt. Niet door jullie en zeker niet door een ander. Dat kun je duidelijk vertellen. Beter duidelijk en eerlijk dan met een schuin oog dat kind in de gaten houden en bang zijn dat hij iets verkeerd doet.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige situatie. Maar niemand kan gedachten lezen, ook die vrienden van jullie kunnen niet van jullie voorhoofd af lezen dat jullie het gedrag van de kinderen en hun ouders vervelend vinden. Zolang ze dat niet weten, kunnen ze niks veranderen zodat het voor iedereen gezellig is. Zoveel verschillende mensen en zoveel verschillende normen en waarden natuurlijk. Wat voor de een "normaal" is, is voor de ander abnormaal.

Dus, het enigste juiste om te doen is duidelijk aangeven wat en waarom het genoemde gedrag bij jou in huis niet wenselijk is en welk gedrag je wel graag wilt in en om jou huis. Zeg er duidelijk bij dat jij nu vermoeid bent en graag wat rustig gezelschap wilt.

Dan is het aan de vrienden om te kijken hoe ze dat gaan invullen. Of heel consequent naar hun kinderen zijn, of de kinderen mss niet meenemen. Ook kan het zijn dat ze beledigd zijn en niet zullen komen......maar dat zegt dan meer over hun, jij bent eerlijk en duidelijk geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het helemaal niet lastig. Gaat iemand hier nog vertellen waar het eerlijk op staat?
Nodig je vrienden uit ZONDER hun kinderen.
Als hier negatief op gereageerd wordt zijn het geen vrienden. Als ze 'open' zijn voor een gesprek, kun je altijd nog uitleggen dat je hun vorm van opvoeden of het nalaten ervan niet waardeert en al helemaal niet in jouw huis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
begrijp dat je er erg tegenop ziet.

denk dat ik in jouw geval zelf hun kinderen aan zou spreken.
ik weet wel dat je het eigenlijk eerlijk zou moeten bespreken maar dat zou ik ook heel erg moeilijk vinden.
is de kraamhulp er nog? die kan je misschien ook helpen door ze "weg te sturen" omdat jij moet rusten....

heb zelf ook zo'n vriendin die ik eigenlijk liever gewoon niet meer zou zien.
kinderen slopen van alles en ruimen niets op.
laatst was ze hier (toevallig ook op kraambezoek) en haar zoontje zat ook alleen maar te zeiken (anders kan ik het niet noemen) dat ie niks te doen had, ik zei op den duur dat ie gelukkig toch iets gevonden had om te doen....zeuren dat ie niks te doen had.

je hebt hier een speeltuin op de hoek, het barst hier in huis van het speelgoed, EN hij had een gameboy (oid) bij zich!!!!

zijn moeder zei en zegt er allemaal niks van en als ze dan eens een keer wel iets zegt is het roepen en gillen en alleen maar negatief....wordt er zelf dood moe van...

mijn oplossing is dus zelf ingrijpen... (en hopen dat ze zich schaamt dat ze het zelf niet doet)
Speelgoed wegleggen zoals eerder door iemand genoemd, of juist speelgoed wat wel mag klaarleggen....

en.....als je man er zo over denkt....dat je wel af moet spreken....spreek dan af als hij er ook is, eerlijk is eerlijk, maar da's lekker makkelijk praten als ie er zelf niet bij is...

oh....en....die "vriendin" van mij is allergisch voor stof en ik heb 3 katten....heb expres geen raam opengezet en niet gestofzuigd van te voren....;););) was dan weer mijn binnenpretje, niet netjes maar de confrontatie aangaan....ben ik te laf voor, ik weet het.

geen contact meer zoeken komt helaas vaak ook niet binnen bij zulke mensen:(

sterkte
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw "vrienden" vinden dat jij het onbeschofte gedrag van hun kinderen moet tolereren, moeten ze jouw spontane reactie daarop ook maar tolereren. In mijn huis hebben kinderen zich simpelweg aan mijn regels te houden en als dat hen en hun ouders niet aanstaat is de deur zó gevonden. Als ouders hun kinderen niet corrigeren, dan doe ik dat dus. Ik zet ze rustig buiten als ze de boel bij elkaar krijsen, pak ze onze spullen af waarmee ze niet mogen spelen, of sluit ruimtes waar ze in willen voor hun neus af ("Nee hoor, daar mag je niet spelen!"). Ik voel me daar totaal niet ongemakkelijk bij. Sterker nog: ik trek mijn grenzen lachend maar duidelijk. Maar als je er echt nog te moe voor bent en nog niet weerbaar genoeg door alle hormonen en nieuwe ervaringen, dan kun je rustig aangeven dat je nog even níet toe bent aan de drukte van kinderen. Het is de JOUW kraamtijd en dan wordt er met JOU rekening gehouden. Punt uit. Echte vrienden begrijpen dat.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is jullie huis en dus ook jullie regels. Wees zelf duidelijk (niet bot) naar alle partijen.

Veel plezier met deze periode, geniet ervan!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding