Hoe ga ik om met mijn vrienden en hun asociale kinderen?
Wij hebben vrienden/ kennissen die we al heel lang kennen. Inmiddels hebben we allebei 2 kinderen gekregen. Ik recent de jongste. Nou zien wij elkander niet zo heel vaak meer door alle gezinsdrukte. En eerlijk gezegt ben ik daar niet rouwig om. De kinderen van onze vrienden zijn nl asociaal. de jongste is nu bijna 2 en is een echte tiran. Het is een wervelwind die door je huis heen gaat. Trekt alles over de kop en en heeft de neiging dingen opzettelijk stuk te maken. Hij schroomt niet om je nieuwe flatscreen tv even hardhandig uit te testen met alle gevolgen van dien. De oudste is een meid, en erg onbeschoft. zodra ze maar een voet binnen heeft gezet vraagt ze al om een snoepje zonder maar goeiedag gezegt te hebben. En als je haar niet in de gaten houdt gaat ze heel sneaky van alles uitvreten.
De ouders van deze kinderen doen er niks aan. Ze praten rustig verder terwijl hun kinderen de boel tiranniseren. Er wordt niet gestraft, en als er al wat van wordt gezegt wordt er niks consequent uitgevoerd.
Prima, laat het lekker hun kinderen zijn en zij dealen er wel mee toch?
Ja maar nou willen ze hier op kraambezoek komen met hun kinderen, en daar zit ik dus niet op te wachten. sterker nog ik zie er ENORM tegenop. Mijn man zegt dat we het niet kunnen maken om ze te negeren, maar ik vrees echt voor mijn huis en het speelgoed van mijn zoon. Ik ben straks de enige in het gezelschap die bezig is met HUN kinderen.
Wie heeft raad?
om een voorbeeld te noemen. zoonlief liep los, en besloot de bladeren van een plant te trekken. toen mamma zei niet doen..... ging hij gewoon door, toen ze opstond om hem erbij weg te halen ging hij nog harder trekken om nog maar zoveel mogelijk bladeren te kunnen vernietigen. mams trekt haar zoon bij de plant weg en zoon draait zich om en maait gewoon expres de kaarsen die op tafel staan eraf. moeders zegt er niets van en raapt het gewoon op. en zo gaat het maar door. van andere vrienden waar ze geweest zijn heeft hij de tv gemold, hij stond er net zolang op te beuken tot hij ermee ophield. en moeders zei alleen: niet doen j...... tja en dat speelgoed opruimen gaat dus niet lukken. we wonden in een klein huisje en het speelgoed staat veelal in een open kast. vandaar ook dat ik bang ben dat hij alles eruit trekt. ik kan het niet aan zijn zicht onttrekken. tja er zit denk ik niks anders op dan het erop aan laten komen en er wat van te zeggen als het moment daar is. ik had alleen gehoopt dat het niet zover hoefde te komen. het wordt een superstressvolle dag dat weet ik nu al.
en op bed liggen te rusten doe ik niet meer.
mijn jongste is al 7 weken oud.
Je kunt dus rustig tegen je vrienden zeggen dat je het te druk vindt met hun kinderen erbij en ze vragen zonder hun kinderen te komen. Over een paar maanden kun je weer met jullie 8-en afspreken. Dan sta jij ook weer sterker in je schoenen en hebben jullie routine met jullie nieuwe baby. Sterkte ermee.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.