Hoe help ik mijn zoontje van zijn (doods)angst van haren-wassen af?
Ik heb hier al tal van fora over doorgespit, ik ben er al achter dat dit probleem zeer veel voorkomt en uiteenlopende redenen kan hebben. Maar, de oplossingen zijn tegenstrijdig. Ik zal proberen de situatie zo duidelijk mogelijk uit een te zetten. Mijn zoontje is 2 jaar, 25 maanden om precies te zijn. Een vrolijk ventje die eigenlijk verder nooit ergens moeilijk over doet. Behalve dat haren wassen. Dat is gewoonweg een drama. Krijsen en gillen, huilen, trappelen en slaan. Gewoon douchen of in bad is geen enkel probleem, maar oh wee als je met de shampoo aan komt zetten (baby shampoo uiteraard!!!!!)
Daarbij maakt het niet uit wie het doet en hoe je doet. Spelenderwijs, geruststellend, streng of boos. En mijn vrouw is intussen zover dat ze het zolang mogelijk of wacht tot ik het op me neem, dat kan natuurlijk niet. Ik kan niet bedenken wat de oorzaak hiervan is, en hoe ik het op moet lossen. Hij kan in tussen 5-woords en soms 6-woords zinnen gebruiken, dus ik krijg de indruk dat hij veel begrijpt van wat wij zeggen. Ouders, therapeuten, help! Want ik kan me zo voorstellen dat deze situatie traumatisch kan zijn voor zo'n kleintje.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.