Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wijs je mensen op een cruciale fout?

Ik zoek een manier om mijn moeder duidelijk te maken dat ze de toekomst van mijn jongere broertje naar de sodemieter helpt. Zelf sta ik allang op eigen benen en ben al jaren het huis uit. Mijn broer daarentegen is 22 en is onlangs gestopt met school met nog maar 1 maand te gaan (Ja, ECHT!) en wil niet werken. Hij denkt wel even het hbo te doorlopen. Ik dacht altijd dat het wel goed zou komen als hij een keer flink "op zijn bek" zou gaan, zichzelf tegenkomen. Maar dat gebeurd niet want mijn moeder houdt hem, financieel of met argumenten die nergens op slaan, de hand boven het hoofd. Dit is nog maar een voorbeeld. Hij komt zelden een afspraak na, formeel of informeel, als je hem een keer iets vraagt laat hij je zitten. Vaak zegt hij dat hij je helpt maar laat het altijd afweten. Maar verwacht altijd dat anderen hem helpen. Hoe breng ik mijn moeder aan haar verstand dat ze hem echt niet helpt. Ik heb al geprobeerd subtiel duidelijk te maken dat hij is moet leren voor zichzelf te zorgen. Dat pubertijd geen excuus meer is. Dat IEDEREEN dingen moet doen die hij niet leuk vindt. Dat hoort bij het leven. En aangegeven dat niemand perfect is, ik zeker niet, maar dat sommige dingen gewoon niet kunnen. Waarschijnlijk is dit typisch zoiets waar je niets aan kunt veranderen en maar hopen dat het goed komt, maar ik wilde toch nog kijken of de mensen hier nog met een oplossing komen. Waarvoor alvast mijn dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vergeet niet dat een moeder onvoorwaardelijk van haar kind(eren) houdt en dus heel ver zal gaan om haar kind te helpen. Dit alles doet ze met heel veel plezier vaak en liefde. En ook al doet een kind dingen die een ouder niet leuk vindt, een ouder zal niet zo heel snel haar/zijn kind laten vallen. Zelfs als is een kind verslaafd en steelt het geld van zijn ouder(s). (is een voorbeeld) Je kan dus op je moeder inpraten wat je wilt: het zeggen zoals het gewoon is, maar jullie moeder zal toch voor haar zoon blijven zorgen en vaak haar hand boven zijn hoofd houden. Bedenk dat zij zich vermoedelijk ook veel zorgen maakt om haar zoon en misschien al tig gesprekken gehad heeft met hem. Toch zal ze wel hem moeten loslaten, daar ben ik het met eens. Hij zal zelf op eigen benen moeten leren staan, en dan bedoel ik niet dat hij nu op zichzelf moet gaan wonen maar wel verantwoordelijk is voor zijn daden. Maakt hij een afspraak maar komt die niet na dan moet je moeder dus niets doen. Laat hem maar de gevolgen zien en voelen. Er komt een punt dat iedereen hem laat vallen of niemand hem meer vertrouwd. Hij zal dit zelf allemaal moeten leren en ondervinden. Hij is tenslotte volwassen!!! stopt hij met zijn studie, prima, maar je moeder mag wel eisen dat hij dan gaat werken en kostgeld gaat betalen. Dat het geen hotel is waar hij woont! Dat hij geld kost en dat je moeder dat niet van plan is haar hele leven te gaan betalen. Tja verder is het een kwestie van tijd dat het jouw moeder ook en keer te veel is en zich aan zijn gedrag gaat ergeren. In de tussentijd kan jij je beter proberen geen zorgen over jouw moeder en jouw broer te maken. Uiteindelijk komt het echt wel een keer goed allemaal!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is lief van je dat je je zorgen maakt over je broertje en wat goed dat je er iets aan wilt doen!

voor "kinderen", ook al zijn ze volwassen, is het heel moeilijk om een ouder te vertellen dat ze iets echt niet goed doen.

de meeste ouders weten namelijk alles beter en zien niet in dat er of een andere manier is of dat ze gewoon verkeerd bezig zijn en al helemaal niet dat een Kind hun kan vertellen hoe iets beter of überhaupt gedaan moet worden.

de enige manier die ik kan bedenken is toch het gesprek aan gaan met je moeder.

vertel haar dat je ziet dat het fout gaat met je broertje van 22, haar (jongste?) zoon, die ze op alle manieren tracht te helpen, maar veeleer het graf in helpt nu.
dat alles wat ze nu doet, hoe goed bedoeld ook, hem op de lange termijn totaal niet helpt, in tegendeel zelfs.

vertel haar dat ze zoveel dingen in het verleden heel goed gedaan heeft en dat je daar dankbaar voor bent en dat je van haar houdt.

verzeker haar er van dat je het totaal niet leuk vindt om haar te confronteren met de fouten die ze nu maakt, maar dat je, misschien omdat je niet meer thuis woont, de zaken duidelijker ziet.
vertel haar ook dat je waarneemt dat je broertje nooit zijn belofte nakomt maar wel van ieder ander verlangt/verwacht dat zij hèm altijd helpen.
dat hij nu een egoïstisch mens lijkt te worden en misschien zelfs al is, maar dat hij het op deze manier niet zal rooien in de harde maatschappij, later als zij er niet meer is om hem de hand boven het hoofd te houden.

vertel haar dat je het niet doet uit jaloezie, zeg haar je blij bent dat zij jouw/jullie moeder is en dat je veel van haar houdt.

als je denkt dat je een gesprek met haar met deze inhoud niet aankunt, dan zou je het op papier kunnen zetten als brief aan haar en haar zelf deze brief geven, bij voorkeur waar je broertje niet bij is natuurlijk.

ik wens je veel sterkte toe om dit te volbrengen, het zal moeilijk zijn je moeder te overtuigen, maar ga er vooral van uit dat je het kàn. succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige situatie is dit.
Wat zegt je moeder als je aankaart dat ze je broertje kleinhoudt?
Ben bang dat hij "op z'n bek gaat" wanneer het hem niet meer zo makkelijk wordt gemaakt en de tijd aanbreekt wanneer hij daadwerkelijk op zijn eigen benen moet staan.

Persoonlijk ken ik deze situatie wel, heb mijn broertje ook zien "vallen" maar pas toen het te laat was zag mijn vader het in, alleen ja was het wat aan de late kant..

Of er echt een oplossing is weet ik niet maar als jouw moeder hem financieel een hand boven het hoofd houdt, hoe zij denkt hoe het verder moet met zijn leven, als zij op een dag daar niet meer toe in staat is.
Probeer een beetje haar reactie te peilen.

Ik weet niet of je er echt wat aan hebt maar ik hoop dat jullie eruit komen, hoe lastig dat ook is.
Ik wens je veel sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort maar krachtig antwoord: recht toe recht aan, is er ook geen vergissing mogelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding