Hoe wijs je mensen op een cruciale fout?
Ik zoek een manier om mijn moeder duidelijk te maken dat ze de toekomst van mijn jongere broertje naar de sodemieter helpt. Zelf sta ik allang op eigen benen en ben al jaren het huis uit. Mijn broer daarentegen is 22 en is onlangs gestopt met school met nog maar 1 maand te gaan (Ja, ECHT!) en wil niet werken. Hij denkt wel even het hbo te doorlopen. Ik dacht altijd dat het wel goed zou komen als hij een keer flink "op zijn bek" zou gaan, zichzelf tegenkomen. Maar dat gebeurd niet want mijn moeder houdt hem, financieel of met argumenten die nergens op slaan, de hand boven het hoofd. Dit is nog maar een voorbeeld. Hij komt zelden een afspraak na, formeel of informeel, als je hem een keer iets vraagt laat hij je zitten. Vaak zegt hij dat hij je helpt maar laat het altijd afweten. Maar verwacht altijd dat anderen hem helpen. Hoe breng ik mijn moeder aan haar verstand dat ze hem echt niet helpt. Ik heb al geprobeerd subtiel duidelijk te maken dat hij is moet leren voor zichzelf te zorgen. Dat pubertijd geen excuus meer is. Dat IEDEREEN dingen moet doen die hij niet leuk vindt. Dat hoort bij het leven. En aangegeven dat niemand perfect is, ik zeker niet, maar dat sommige dingen gewoon niet kunnen. Waarschijnlijk is dit typisch zoiets waar je niets aan kunt veranderen en maar hopen dat het goed komt, maar ik wilde toch nog kijken of de mensen hier nog met een oplossing komen. Waarvoor alvast mijn dank.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.