Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn kind drinkt stiekem bier? (zie uitleg)

Mijn vrienden en neven van mij nemen vaak bier mee.
(zelf ook). En dan gaan we buiten zitten kletsen met een sigaartje en een biertje of whiskey.
Maar toen wij keken of er nog wat bier is zagen we dat er 3 flessen zijn gepakt. Wij dachten gelijk aan onze zonen (die heel bevriend met elkaar zijn). En keken in de kamer waar ze zaten zo 3 lege flessen ze waren heel geschrokken.
Ik wist niet wat ik moest zeggen? Wij zijn niet echt boos op hun want ja ze zijn 14 en willen alles uitproberen.
En het zijn gewoon normale kinderen geen problemen mee gehad. Ze zitten ook toevallig allemaal op het vwo.
Maar dus mijn vraag is hoe moet ik (wij) dat nou gaan behandelen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Open over zijn. Bespreek het, maar maak het niet zwaarder dan het is.
Zeg dat je best begrijpt dat ze het een keertje wilden proeven. Zeg dat je liever had gehad dat ze het hadden gevraagd, maar dat je niet boos bent.

Het is gelijk een goede gelegenheid om de keerzijde van alcohol op jonge leeftijd te bespreken. Houd het luchtig, maar vertel wel dat je er niet stoerder van wordt, dat je hersenen een beetje minder goed gaan werken (VWO) en dat dat nooit in hun voordeel kan zijn. Nou ja, bouw het een beetje op zoals je denkt dat het goed begrepen wordt en toch niet het onderling vertrouwen schaadt. Dit is een prachtige gelegenheid.

Het worden vast prima kerels!
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Te eerste eens vragen of ze dat bier daadwerkelijk opgedronken hebben. Ze kunnen het ook leeg gegoten hebben oid.

Dan een kleine uitleg dat ze nog maar 14 jaar zijn en dat je dat dan nog niet mag drinken. Vertel erbij wat alcohol inhoud en wat de gevolgen kunnen zijn.

Zeg verder wat jij denkt dat nodig is in die situatie, jij bent ten slotte al 14 jaar moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha herkenbaar ,ikwas nog jonger dan 14 en ging stiekem als de visite weg was even langs die kleine glaasjes die op tafel stonden .
Was erg benieuwd wat de grote mensen dronken of uitlepelden oa advocaatje met slagroom ...jammie .
andere spul niet
maar dit terzijde .

Mijn antw is , bespreek het op een gewone rustige manier zoals je ook schrijft jebent niet echt boos het zijn jongeren proberen het uit etc ,

Het stiekeme gedrag moet besproken worden ,verbieden heeft geen zin .

spreek bijv af dat ze 1x 1 biertje mee mogen doen.
als je dat zelf goed vind .

met afspraken /overleg bereik je het meest .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon mag af en toe een biertje drinken met 0,0 % alcohol. Ik leg hem uit dat de smaak het zelfde is als normaal bier. En zeg dat hij in overleg best af en toe een 0,0 % biertjes mag drink omdat dit niet schadelijk is en geen problemen opgeeft ivm de regel geving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing