Mijn zoon is veel te naief, hoe kan ik dat verminderen?
Mijn zoon van 5 doet alle klusjes voor kinderen in de klas op belofte van ooit een voetbalplaatje of iets dergelijks. Hij doet het ook zomaar. Punt is dat school ze ook leert in de klas dat helpen goed is. Omdat hij extreem letterlijk denkt, is dat dus heel goed wat hij doet. Maar ik wil niet dat mijn schat straks het 'sukkeltje van de klas' wordt, die straks dus alle klusjes voor iedereen opknapt maar geen vriendjes heeft.
Hoe leg ik hem in letterlijke taal uit dat helpen goed is, maar dat onnodig helpen geen helpen is? Zonder dat hij daarna niemand meer wil helpen?
Toegevoegd na 22 uur:
Iedereen heel erg bedankt voor alle antwoorden en reacties. eigenlijk is het het meest duidelijk: toch laten ervaren. dat heeft ie nu ook gedaan. hij is erachter (via de oma die voor dat andere kind zorgt) dat deze jongen helemaal geen voetbalplaatjes heeft. Ik heb hem gezegd dat hij maar moest zeggen tegen het kind dat het flauw is en het daar gewoon bij moet laten. en hem even niet meer helpen ;) het is bijna zomervakantie dus we zullen hem even flink bijscholen, in elk geval proberen.
er is geen beste antwoord, daarvoor zijn er teveel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.