Hoe ga je om met je kind (20j) dat niet wil studeren, maar ook niet wil werken ? (zie verdere info)
Hij wil ook geen weekend- of vakantiewerk doen, is te lui om z'n bed op te dekken of enige inbreng te doen in het huishouden. Met geen stokken krijg je hem uit z'n bed en er is niets wat hem kan motiveren om z'n leven op eigen benen stilaan te starten en wat verantwoordelijkheden te nemen. Hij doet gewoon z'n eigen zin en duldt niet als hem wordt gezegd dat hij wel iéts moet gaan ondernemen ipv te blijven hangen in deze leegte. Maar hij vindt de 'hotelfunctie' thuis prima en redeneert : "dat er sowieso water, electriciteit, gas, tel., internet en eten aanwezig is, dus wat maakt z'n aanwezigheid nu uit? Bovendien reageert hij minachtend als leden van het gezin bezig zijn met poetsen, opruimen, gras maaien, strijken enz. Dat is 'belachelijk en totaal overbodig tijdsverdrijf". Studeren doet hij niet, taken maakt hij niet, weet alles beter dan de leraren en vindt school 'een fabriek van echo's'.
Toegevoegd na 6 dagen:
Ik ga mijn vraag sluiten zonder een beste antwoord te geven. Waarom ? Omdat ik àlle antwoorden heb geapprecieerd. Mijn dank aan iedereen voor de goede raad, de steun en het begrip. Welgemeend, groeten van Sam
Betaalt hij kostgeld? Vind eigenlijk wel dat hij dat zou moeten betalen.
Bekijk hoeveel je kwijt bent aan die kosten, en bereken dat gewoon door. Betaald hij niet? geen warme maaltijd meer, pak maar brood.
Ik raad je héél erg aan per direct op te houden met hem als 'kind' te zien!
- Hoe heeft het zover kunnen komen?
- Hoe lang houdt dit al stand?
- Wat heb je allemaal al geprobeerd?
- Heeft hij als kind ook "ander" gedrag dan anderen vertoond?
- Heeft hij altijd al deze minachtende/afwijzende houding gehad?
- Kan je nagaan waar/wanneer dat is begonnen?
- Heb je hulp ingeroepen van een deskundige? Als ik je tekst zo lees, dan voel ik een soort van boosheid/verbijstering in me opkomen, die ik ook herken bij sommige antwoorden (mensen die een harde aanpak adviseren). Boosheid/verbijstering jegens je zoon en onbegrip hoe dit zover heeft kunnen komen.
Maar ik ken van zeer nabij een vergelijkbare situatie, waarbij de zoon veeeeeel later in zijn leven een geestelijke beperking bleek te hebben, waardoor dit soort gedrag te verklaren was.
Wil natuurlijk niet zegen, dat dit bij jouw zoon ook zo is!! Wat ik ermee wil zeggen is, dat de onderliggende redenen van zijn gedrag belangrijk zijn voor de aanpak van dit probleem.
Ik weet niet of zo iets ook in nederland is.
Maar zo zou hij kunnen leren om zijn verantwoordelijkheid te dragen.
In dit programma gaan ze op vakantie en komen ze in een of ander plaatje land terecht waar ze moeten werken voor hun geld en eten.
In dat geval kan ik je deze aanraden: http://www.bol.com/nl/p/het-puberende-brein/1001004005997720/ of haar meest recente boek:
http://www.bol.com/nl/p/het-sociale-brein-van-de-puber/9200000000032337/
En idd. er zijn hier op GV genoeg mensen met ervaring in het hebben van een dergelijk kind. Ook zij kunnen goede adviezen geven.
Het is een duidelijk geval van iemand die zijn richting nog moet ontdekken! IK zou zeggen: "geef hem even een (flinke!) duw.
@madamesam :"@Nieuwgierig : al was hij 40 jaar, dan zou het nog mijn KIND zijn." @madamesam : natuurlijk, al zou hij 80jaar zijn, maar ik denk dat @nieuwsgierig bedoelt: hem ...*te behandelen als kind*... Deze aardsluie jongeman is met 20 jaar al 2 jaar een volwassen man! (@nieuwsgierig)
ik ben het niet eens met de hedendaagse vaststelling dat iemand van 18 jaar 'volwassen' zou zijn.
soms zijn er inderdaad jongens en meisjes die op deze leeftijd een beetje in meer of mindere mate "volwassen gedrag" vertonen, maar volwassen: nee ! we praten over jongeman, omdat hij een bepaalde leeftijd heeft, niet omdat hij bepaald gedrag of gebrek aan een bepaald gedrag vertoont !
natuurlijk is het moeilijk om voor iedereen een 'gemiddelde' leeftijd vast te stellen, maar 18 is wel jong hoor !
wel vind ik dat iemand op 18/20 jarige leeftijd een doel zou moeten hebben... maar dat LUKT NIET IEDEREEN...
Nee joh, niet het graf inprijzen, maar de hemel ;-))) Met je eens Jodokus52: 18 jaar is voor de wet volwassen, maar voor het brein nog lang niet!!
ik ben een beetje ouder en heb nooit een doel gehad, daarom ben ik gaan werken voor mijn boterham met kaas... en dát is wat ik nu dus bedoel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.