Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vaak moet je de piemel van een peuter wassen?

Ik ben zelf besneden dus heb er niet zo'n ervaring mee. Ik denk dat je een onbesneden piemel vaker moet wassen... maar hoe vaak? Ik hoorde dat het lelijk kan gaan ontsteken als je em niet vaak genoeg wast, vandaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Bij een intacte voorhuid heeft de eikel inderdaad wat meer aandacht nodig qua hygiëne, maar bij een peuter zit waarschijnlijk de voorhuid nog verkleefd aan de eikel. Bij baby's en peuters is dat heel normaal; het gaat vanzelf over. Bij de meeste jongens verdwijnt die verkleving zo tussen het 6e en 10e levensjaar, en dan kan bij vrijwel alle jongens de voorhuid volledig teruggeschoven worden over de eikel.

Zolang het nog verkleefd zit, laat je het gewoon met rust, en was je alleen de top van de eikel. Je hoeft dus nog niets terug te schuiven. Vanaf een jaar of drie à vier kun je rustig proberen of je de voorhuid al een beetje terug kunt schuiven, en dan was je ook een beetje onder de huidplooi. Intussen leer je je zoon/kleinzoon (ik neem aan dat het daar over gaat) dat hij dit zélf ook moet gaan doen, en dat hij op die manier zijn piemel goed schoon kan houden. Dat doe je gewoon elke dag, of zo vaak als je doucht of de rest van zijn lichaam wast. Het is onderdeel van de normale hygiëne, zoals je bijvoorbeeld ook leert om goed te drogen tussen de tenen en je bij meisjes leert om bij de vulva géén zeep te gebruiken. Heel goed om dat je kinderen al vroeg als routine aan te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing