Hoe vertel je je kind ze geen vader heeft?
De verwekker van mijn kind wilde niets van het kind weten. Tijdens de zwangerschap heb ik een relatie gekregen met een goede vriend. Hij heeft het kind erkend, maar wil dat ongedaan maken. Zijn moeder heeft veel invloed op hem en ziet mij als een ernstige concurrent en heeft ervoor gezorgd dat hij ging twijfelen aan onze relatie. Hij hangt heel erg aan zijn moeder. Mede hierdoor heeft hij psychische problemen en wilde hij tijd voor zichzelf. Na ruim een half jaar is het mij gelukt weer contact met hem te krijgen, maar hij zit ernstig met zichzelf in de knoop en wil mij en kind niet zien. Af en toe krijg ik een mail, maar bellen is een stap te ver. Hij wil de erkenning vernietigen. Ik weet dat hij nog steeds gevoelens voor ons heeft (heeft fietsje en andere spullen voor kleine gekocht bijv zegt-ie), misschien meer dan hij wil toegeven. Toch bekruipt mij nu de vraag: op een dag moet ik mijn kind uitleggen dat noch zijn verwekker, noch zijn 'vader' hem willen kennen, ieder om zijn eigen redenen. Hoe pak ik dit aan? Eerlijk zijn? Maar dat is wel heel hard voor een kind. Is het dan niet 'beter' om te zeggen dat de vader overleden is? Of dat er helemaal geen vader is? En als hij ouder is de waarheid vertellen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.