Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zoon van 9 mnd wil niet drinken uit fles/beker, enkel uit borst. Heeft iemand tips?

Mijn zoon is 9 maanden, en wil niet uit de fles/beker drinken. Ik heb dit in het begin aantal weken geprobeerd, omdat hij ook nr de crèche moest of dat vaders een voeding kon overnemen met afgekolfde melk. Maar hij wil het niet, hij heeft de link niet, dat er wat uit komt. Hij word alleen maar erg boos, en wil daarna ook niet drinken. Het was zelfs zo erg dat die 2 dagen op de crèche, dus 3 voedingen, hij maar enkele slokjes nam, boos werd, niet meer wilde, dus niet voldoende aankwam, 's nachts daardoor honger had.

Heb van alles geprobeerd, flessen, andere model flessen, andere spenen, tuitbekers, we hebben tegenwoordig een tuitbeker met siliconen speen, dat gaat iets beter maar ook niet meer dan 3 á 6 slokjes per keer.

Nu wil ik zelf echt absoluut niet stoppen met borstvoeding, maar omdat ik zelf nogal wat hormonale problemen ondervind met de pil die ik slik bij de borstvoeding.. wil ik dit toch langzaamaan afbouwen. Niet dat ik straks in ene stop met de borstvoeding en het met hem een hele strijd word.

Heeft iemand tips?

Verder eet ie goed, tis echt het drinken uit iets anders dan de borst.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

begin zonder honger eens met yoghurt met wat fruit erdoorheen, in een open beker. zo leer ik mijn kleintje uit een beker drinken. oefen geen manieren van dwang uit in elk geval. kijk eens op www.borstvoedingscentrum.com of ga naar een lactatiekundige. of geef de melk in papvorm met een lepeltje. dat lijkt al iets op drinken.
als hij echt honger krijgt gaat hij vast wel drinken maar ik vind dat persoonlijk te zielig en zou dat alleen als laatste middeltje gebruiken. Brede flessen lijken meer op borsten dan smalle flessen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb daarvoor een soort tuitje gebruikt, kind in de houding waarin hij borstvoeding krijgt , in plaats van de tepel het tuitje geven en daar langzaam aan wennen
Ik kreeg het tuitje via het consultatiebureau. weet helaas niet meer hoe het heet. maar wellicht is dat wel na te vragen. Eerst tuitje in de borstvoedinghouding en daarna tuitje geven en op de helft ongeveer de houding veranderen.
wellicht werkt dat ook wel met een gewone fles met zo'n extra lang tuitje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
had ook zo'n eigenwijze koter.
had ook van alles geprobeerd, inclusief tepelhoedjes. (miss ook te proberen als overstap naar een fles/drinkbeker?)

gevolg was dat ik op een gegeven moment een grotere collectie spenen, flesjes, bekertjes had menig apotheek.
ben zelf ook aan de slag gegaan met gaatjes die groter maakte, en dit maakte op een gegeven moment ook wel een verschil.

wat ik uiteindelijk heb gedaan is pap maken van afgekolfde melk. (zodat het hapbaar is zonder al te veel geknoei)
gaanderweg heb ik het zo afgebouwd en mijn eigenwijze dame langzaam laten wennen aan opvolgmelk wat ze niet meer dronk toen ze iets ouder was dan een jaar.

het drinken uit een flesje was simpelweg aanbieden, zonder dat hier een 'moeten' bij kwam kijken. ze kon dus zelf de keuze maken om een poging te doen of niet.

ik weet niet of je kleine man een speen heeft, en vaak dingen in zijn mond stopt? mijn meid heeft dit nooit gedaan namelijk.
veel jaren later (een hoop gedoe met eten toen er wat grovere structuur bij kwam kijken) bleek dat ze overgevoelig was in haar mond.
bepaalde dingen geven haar een angstig gevoel in haar mond, en zo stuitte we op verzet en frustratie bij het kindje (mogelijk had het te maken met kiss-syndroom)

hoe dan ook, ik wil beslist niet zeggen dat dit ook bij jou mannetje het geval is, maar misschien is het iets om op te letten en in je achterhoofd te houden?

het kan ook zo zijn dat je mannetje heel goed weet wat ie wil (hoe klein ze ook zijn!) en hier geen doekjes om windt.
maar dan nog, ik denk dat er hoe dan ook een oorzaak moet zijn omdat een kind een hoger gevoel kent en zich tevreden voelt als het verzadigd is. (ook door te drinken dus)

hij weet dat hij drinken kan krijgen uit de siliconen speen, zou toch trek moeten hebben, maar drinkt niet door.

ik hoop voor jou en je kleine bink dat je tips krijgt om hem zonder frustratie en verzet uit een flesje/beker te laten drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt beter te gaan, als niet jij, maar een ander de fles geeft. Jouw lichaamsgeur wordt gekoppeld aan borstvoeding.
Mijn kleinkind wilde ook niet toen mijn dochter weer ging werken. Ook borstvoeding uit de fles ging niet. Een paar dagen lang heb ik haar gevoed met behulp van een pipet. Dan kreeg ze minstens de helft binnen, maar dat was niet genoeg.
Uithongeren (ze gaat vanzelf wel drinken)werkt echt niet.

Toen ben ik zonder dat dochterlief het wist, overgegaan op een heel oud middel. Beter dit dan verzwakken heb ik gedacht: speen in de suikerpot gedoopt en in haar mondje gestopt. Dit was het begin van de omslag. Ik heb dat twee maal gedaan, toen dronk ze traag haar flesje leeg.
Tot op de dag van vandaag heb ik dit niet tegen mijn dochter durven vertellen. De nieuwe suikervrije generatie zou me gekeeld hebben.;))

Je kunt overigens beter informatie inwinnen bij een lactatie-deskundige dan bij het consultatiebureau!
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing