Betweterige peuter een probleem?
De afgelopen weken krijg ik op het KDV te horen dat mijn dochter van 3,5 "brutaal" is geweest.
Het hangt van de leidster af hoe de omschrijving is maar ik zal het proberen uit te leggen:
Karakter: sterke wil, koppig, zelfstandig, zeer sociaal naar andere kinderen en volwassenen. Is erg op de regels, jas hoort hier, schoenen horen daar.
Eten moet aan tafel. etc.
Ze spreekt ook haar ouders op regels aan: Papa, waarom staat die stoel daar? Die hoort aan tafel.
Verder is ze (ook volgens de leidsters) heel lief en heel gezellig.
Nu waar het om draait:
We zijn gewend dat we allemaal een rol spelen binnen het gezin.
Als je het niet eens bent met iets, een idee hebt of iets wilt veranderen kan hier open over worden gesproken.
Het is niet zo dat ze beslissingen mag nemen, maar inbreng heeft ze wel.
Hierdoor is ze gewend aan discussie en dat gaat heel goed, wij luisteren naar haar en geven haar het gevoel dat ze mee beslist.
Nu het KDV: Aan de verhalen te horen gaat ze op het KDV ook in discussie.
Ze heeft brood zien liggen en zegt: We gaan straks brood eten. Nee zegt de juf, we eten soep. En dan volgt er een oeverloze discussie mede door haar koppigheid en eindigt dan boos in "Jij bent STOM!" o.i.d
Ik heb het gevoel dat ze zich niet serieus genomen voelt en hierdoor zich gaat misdragen?
Thuis hebben we deze problemen niet en de verdere opvoeding is behoorlijk "strikt", regels zijn regels.
Wat kan ik hier aan doen? En doe ik er wel goed aan om haar mee te laten praten?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.