Wat is een goede manier van belonen en straffen voor kinderen van 8-10 jaar (ongeveer), waarbij je punten gebruikt?
Ik heb een magneetbord gekocht met 'punten' er op ik wil deze gebruiken voor goed gedrag belonen en ongewenst gedrag 'straffen' omdat mijn dochter nogal wat grenzen vraagt en regelmatig de grenzen behoorlijk overschrijd.
Ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet inzetten. Wie heeft er tips en ervaring?
Wat ik me afvraag is hoe je het bijvoorbeeld moet doen als een kind 3 'straf' punten heeft maar ook twee goed-punten. Heft dat elkaar op?
EN wat te doen bij acute situaties? We moeten onze dochter nog regelmatig naar de trap of kamer sturen. In principe heeft ze de straf dan gehad. Maar moet ik daar dan geen strafpunt voor geven? En zo ja waaroor dan wel?
Ik heb het idee dat alléén beloningspunten voor haar niet werkt...
toen ik aan de bel trok omdat ik er niet zelf mee aan wilde modderen en wilde voorkomen dat de nadruk op het negatieve lag, ik hem geen handvaten kon geven etc. heb ik hulp gezocht. het bleek dat hij ADHD had, en moeite had met overschakelen van het een naar het ander, dus ook als er dingen niet helemaal volgens zijn idee gingen. nu heeft hij het nog wel, maar we houden hier rekening mee. boos zijn is okay, maar projecteren op anderen niet.
als hij voelt en herkend dat ie boos gaat worden dan gaat hij naar zijn kamer (NIET voor straf: hij is oud genoeg om dit te weten en hij zit hier liever dan elders in huis omdat hij daar zijn rust kan vinden) tot hij zelf denkt dat de frustratie weer gezakt is. hij komt dan uit zichzelf weer uit zijn kamer, komt bij me (niets geen negatief gedoe, maar juist positief omdat ie escalatie heeft weten te voorkomen ook al wás is boos) en dan praten we over zijn gevoel. het is geen beladen negatief gedoe (juist niet) waardoor hij zelf veel beter om heeft leren gaat met zijn gedrag. beter weet en herkent waar hij moeite mee heeft, en veel sneller kan herstellen van de heftige emoties waar hij zelf ook door overmant wordt. een kind wat heftige emoties ervaart vind dit zelf ook niet prettig, dus ik ben ook niet de persoon wat dit afkeurt. ze moeten er mee om leren gaan op een juiste manier, en hier hebben ouders een hele grote en belangrijke rol in. frustratie (op welke manier ook) is 99 van de 100 keer geen persoonlijke kwestie. agressie komt ergens anders uit voort: het is een gevolg van een oorzaak. puur op de minpunten letten en straffen werkt dus juist averechts. als moet een kind wel beseffen dat het gedrag voor anderen niet leuk is. licht dus beide kanten toe: ik snap dat je je zo voelt, maar voor anderen is het niet leuk dus hoe gaan we dit oplossen zodat het voor jou prettiger is, en voor anderen ook.
hier beschikken we allemaal over de ADHD bekabeling icm met een milde vorm van autisme.
3 op een rij hier dus (ik adhd met overwegend ADD, dochter net zo, en zoon prototype ADHD-er)
en toch is het zeker geen onwil als dingen anders gaan zoals de bedoeling was. elke misser is een leermoment, maar natuurlijk zijn er wel dingen die (ook hier) niet door de beugel kunnen, al moet ik zeggen dat ze zelden voorkomen dus straf niet vaak. (praat wel vaak met ze over hun gevoel, en hun ook uit zichzelf met mij hierover) ik zie het als een loze ruimte tussen het wéten en kunnen (toepassen) maar niet iets wat per definitie goed of fout is (al dan niet door onwil) ;-) als gebruiksaanwijzingen duidelijk zijn dan scheelt dit al heel veel, in passen dingen die niet 'normaal' zijn in de lijn der verwachtingen. (accepteren, aanvaarden, en daar waar mogelijk toepassen) een beperking zegt niet voor niets over onmogelijkheden, maar zeker ook (nog steeds!) over mogelijkheden. :) ook hier zijn er strubbelingen hoor, maar nu vanuit een hele andere invalshoek dan bv 2 jaar terug. (zal echt niet zeggen dat het een makkie is!!) ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.