Is het gebruikelijk dat een kind zich maanden na het invoeren van nieuwe regels door nieuwe leefomgeving nog steeds misdraagt (soms erger) of verzet?
Het gaat om mijn stiefzoon die sinds enkele maanden bij ons woont.
Voorheen was er weinig structuur in zijn leven en waren er dan ook weinig regels.
Inmiddels lijkt het bij ons thuis wat beter te gaan maar op school gaat het buiten zijn cijfers om nog niet zo goed.
De leraar zegt dat hij vreselijk agressief is en andere kinderen slaat.
Is het te vroeg is om van hem te verwachten dat hij dit soort gedrag niet meer vertoont?
En is het misschien een soort verzet tegen de regels en structuur die wij hem thuis bieden die overigens reeel zijn?
Toegevoegd na 8 minuten:
Hij vertoonde dit gedrag al voor hij bij ons woonde maar de laatste tijd komt het vaker achter mekaar voor.
Hij is overigens 11 jaar.
op school (in de pauze is er een ontplof gevaar) geeft hij een betreffend kind aan dat hij boos gaat worden en vraagt of het kind wil stoppen met hetgeen wat hem triggert. werkt dit niet dan gaat mijn zoontje zelf even ergens anders heen op de 'parameters' te laten zakken en de draad weer op te pakken hierna. boos zijn is dus op zicht niet erg zeggen we hier, maar hoe ermee om te gaan daar zit 'm de kneep. toen mijn zoontje merkte dat het niet allenmaal overgeleverd was aan het gevoel van woede waar niets aan te houden was herstelde hij ook veel sneller van een woede aanval. hij weet ook dat hoe boos hij ook is (en hij flapt er af en toe was uit door zijn frustratie) niets kan veranderen aan het feit dat hij gewoon een lekker en lief joch is. al hij boos is geweest krijgt hij een knuffel en compliment omdat hij het zo goed heeft op weten te lossen (de woede zelf krijgt geen neg reactie dus ;) en dan praten we over de 'trigger' zodat ook zijn onvrede met iets kenbaar gemaakt kan worden. hij weet dus wel hoe het moet, en hij weet wat zijn probleem is. hij wil ook niet boos zijn maar heeft hier geen invloed op. m.i. is het naar een kind niet fair om hem hierop af te rekenen met bv 'dan zorg je er maar voor dat je je in kan houden' de regels kunnen een trigger zijn, maar in feite hoeft het hier helemaal niet om te gaan. om te voorkomen dat het een neg spiraal gaat worden die alles naar het neg trekt en iedereeen uiteindelijk boos zal zijn lijkt het mij verstandig om hulp te zoeken voor dit gedrag, want er zijn wel degelijk manier om hier beter mee om te gaan. tot slot nog even een dik compliment voor jou dat je deze rol op je neemt en verandering aan wil brengen door aan je stiefzoon te denken en een oplossing te zoeken.
ik weet hoe energie slurpend en frustrerend het kan zijn als je met de handen in het haar zit. :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.