Gedoe bij ophalen dochter (7) van school. Wat zijn manieren om hiermee beter om te gaan?
Mijn dochter vindt het geweldig om met vriendinnetjes af te spreken. Doordat ze 7 is ( en haar vriendinnetjes ook) gaat het met afspreken nogal eens mis.
Vaak heeft ze nog niemand gevonden om mee te spelen en als ik haar kom halen dan wil ze dat regelen. Ze rent dan van hot naar her, van de ene vriendin naar de andere om er vervolgens achter te komen dat niemand kan of al met iemand anders afgesproken heeft.
Soms heeft ze wel, net om dit te voorkomen, al eerder met iemand afgesproken, die dan toch niet met haar wil spelen, vanwege andere afspraken of zo. Of de moeder/vader geeft aan dat het niet kan.
Ook gaat het soms gewoon mis omdat meiden nou eenmaal niet altijd hun afspraken nakomen. En zich dan bedenken.
Mijn probleem is dat ik daar dus op woensdag en vrijdagmiddag sta, dat drama iedere keer moet aanzien en soms met een hevig verdrietige dochter naar huis moet. Ze heeft een enorm rechtvaardigheidsgevoel en is dan ook vaak teleurgesteld in de medemens, die haar afspraken niet nakomt of zich bedenkt. Ik wil dat gedoe niet elke keer hebben en soms word ik er zelf verdrietig van. Al die teleurstellingen, pfft kan het niet wat meer ontspannen?
Wie heeft tips/ideeën of ervaring hoe hiermee om te gaan?
Dus zoals iemand antwoordde: 's ochtends afspreken en anders gewoon direct weggaan.
Indien het mijn kind was dan zou ik haar stapsgewijs en spelenderwijs bijbrengen dat ze niet kan verwachten dat er ALTIJD iemand klaar staat om haar gezelschap te houden.
Uiteraard zal dit in eerste instantie op weerstand stuiten bij jouw dochter maar op termijn doe jij zowel jouw dochter als jezelf een héél groot plezier door Bewuste alleen-speel-momenten in te lassen.
Dit zal ook extra creativiteit van jouw kant vergen dat besef ik maar al te goed. Vrije opvoeding is leuk als je kind zich makkelijk schikt naar gewijzigde omstandigheden doch sommige kinderen hebben op zijn minst tot aan de middelbare school vrij strakkere structuren nodig waarover heel duidelijk gecommuniceerd wordt.
Je dochter vrij laten om op 7-jarige leeftijd zelf afspraakjes te regelen lijkt leuk en modern.
En toch... indien het mijn dochter was die er telkens weer zo'n drama van maakte dan zou ik hele duidelijke afspraken maken met de ouders van die andere kinderen en mijn dochter op dit vlak heel kordaat heropvoeden. Ze is duidelijk nog niet 'rijp' om dit op eigen houtje op een leuke manier te regelen. En daar is helemaal niets mis mee hoor. Sommige zaken kan je pas inschatten als ze zich voordoen.
Ik kan nog wel een paar keer schrijven "als het mijn dochter was dan..." Maar...
het is mijn dochter niet dus ben JIJ degene die dit uiteindelijk ZELF zal moeten oplossen. Hopelijk krijg je via deze weg verschillende, voor jou bruikbare, antwoorden aangereikt. Succes ermee!
In dit geval zijn ze met meerdere kinderen die allemaal op verschillende niveaus in staat zijn om dit te regelen en daarom denk ik ook dat ik me er idd mee moet gaan bemoeien. Dit werkt zo niet.
Verder heb ik geen moderne opvoeding, alhoewel ik wel veel meer met mijn dochter praat dan met mij vroeger gesproken is. Je doet wat werkt en een strakkere begeleiding heeft zeker zijn voordelen. Ik maak daar heel bewuste keuzes in.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.