In hoeverre is een kind van 11 al gevormd? En is de basis al zover gelegd dat je bepaalde denkwijzen nauwelijks kunt veranderen?
Het gaat om mijn stiefzoon van bijna 12 die sinds kort bij ons woont.
Hij heeft adhd en een agressiviteitsstoornis.
Ook zit hij op bijzonder onderwijs.
Zijn vader en ik hebben geprobeerd hem een kans te geven om volgend jaar op regulier onderwijs verder te gaan maar dit wordt zeer sterk afgeraden.
Een aantal jaar geleden is hij ook onderzocht en heeft daarbij diverse testen ondergaan waaruit is gebleken dat er een grote kans is dat hij crimineel gedrag zal gaan vertonen.
Ik vraag mij dus af in hoeverre zijn vader en ik hem nog kunnen ´vormen´.
Hij heeft enorm geleden in die 11 jaar waarbij er geen vertrouwen tussen moeder en kind was.
De jongen is zowel geestelijk als soms lichamelijk mishandeld en nauwelijks tot nooit beloond voor goed gedrag, dit wisten mijn partner en ik niet.
Liegen en bedriegen is iets wat hij vooral heeft meegekregen naast agressie en vijandigheid.
Hier thuis krijgt hij wel de liefde en eerlijke kindvriendelijke opvoeding.
Echter maken wij ons grote zorgen.
Hij kan inmiddels wel netjes aan tafel eten en op tijd naar bed zonder zeuren bv maar in hoeverre buiten de regels waaraan hij zich te houden heeft is hij al gevormd?
Er gaan best dingen goed maar een hele hoop ook niet.
Kortom van buiten is hij best op bepaald vlak positief veranderd maar van binnen zie ik hem toch vaak koken van woede.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.