Driftbui 3-jarige als hij ergens heen moet (naar buiten/naar bed/naar de winkel/luier verschonen. Wat te doen?
Ik weet dat driftbuien vaak voorkomen bij peuters rond deze leeftijd. Maar ik heb het idee dat hij de driftbuien niet perse heeft omdat hij iets moet doen wat hij niet leuk vindt.
Want ook al gaan we iets leuks doen buiten, het moment tussen vertellen dat we zo gaan, en de jas aan doen is een drama.
Bij deze driftbuien laat hij zich op de grond vallen, het liefst onder de tafel en gaat hard huilen. Geen krokodillentranen maar echte tranen.
Meestal laat ik hem heel even uitrazen, maar als hij dan stil is en ik kondig weer aan dat we nu echt de jas aan gaan trekken of gaan slapen begint het weer van voor af aan. Ik kan hem wel telkens optillen en op de trap zetten, maar heeft iemand een andere methode?
Negeren werkt eventjes, maar dan begint t weer opnieuw. Soms als ik hem gewoon naar boven til als we naar bed moeten, huilt ie nog een kwartier, en niet een beetje, maar echt overstuur!
Terwijl die toch 3 vd 5 keer wel gewoon mee naar bed gaat, of naar buiten, en dan zijn er nooit problemen.
Ik kondig alles heel vaak aan bij hem. Goed vantevoren, en een aantal keer zodat hij weet wat hij kan verwachten. Maar nog gaat het soms mis.
Is dit gewoon een fase? (3,5 jaar)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.