Een vriendje van mijn kind is niet zo schoon. Hoe ga ik hier in mijn huis mee om?
Mijn zoon van 9 heeft het altijd gezellig met zijn vrienden en mag ook vrij veel van me in ons huis. Zo vindt hij het super gezellig om op mijn of zijn eigen bed te 'loungen' met zijn DS of boekjes.
Ik vind dit allemaal prima, echter nu heeft hij één vriend en dat vriendje is niet zo schoon. Wanneer ik 'niet zo schoon' zeg, druk ik het nog zachtjes uit. Hij ruikt ook onfris, naar ontlasting en zweet om precies te zijn.
Ik vind dit een lieve jongen en hij is altijd welkom om te spelen, maar ik heb dus liever niet dat mijn zoon met hem gaat 'loungen' boven.
Ik zou spontaan alle bedden willen verschonen.
Dit klinkt onaardig maar het is echt best erg gesteld met de hygiëne van dat vriendje :(
Ik weet dat het manneke hier zelf ook niks aan kan doen, maar hoe ga je met zulke dingen om?
Verder heb ik overigens niet het idee dat de jongen verwaarloosd wordt, ik denk wel dat de familie waarin hij opgroeit het niet zo nauw neemt met persoonlijke verzorging.
Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!
Ik ga hier in huis wel even wat nieuwe regels maken, niet meer op mama's bed en een sprei op zijn eigen bed.
Kan ie daar lekker loungen met zijn vriendjes zonder dat ik het gevoel heb dat de boel vies wordt.
Verder denk ik er nog even over na of ik dit bespreekbaar maak. Dit zou, als het goed uitpakt, wel fijn voor het vriendje zijn. Maar je zegt zoiets niet gewoon zomaar tegen een moeder, zeker niet als je haar niet zo goed kent. Tegen een vriendin zou ik het nog wel kunnen zeggen.
Ik kan echt wel ergens tegen :) en de ene mens is de andere niet. Ik ben niet snel vies van mensen en zeker niet van kinderen.
Maar dit is vrij ernstig. Andere mensen ruiken het ook dus het ligt niet aan mijn neus ;)
Een zweetgeur bij een 9-jarige is echter NIET gewoon. Kinderen hebben nog geen zweetgeurtjes voor de puberteit. Hun zweet zou normaalgezien niet mogen geuren.
Wel kan het te wijten zijn aan zweetvoeten. Toch eventjes vragen aan de andere ouders bv. Of vragen dat de juf op school wat voorlichting "persoonlijke hygiëne" geeft. 9-jarigen zijn in staat om hier zelf wat verantwoordelijkheid op te nemen. Ze nemen op deze leeftijd trouwens meer aan van de juf en speelgenootjes dan van ouders. Zo kan zal het kind zijn ouders ter verantwoording roepen als ze het niet doen zoals de juf heeft gezegd. Bv. dagelijks proper ondergoed dragen, je wassen, poep vegen, dagelijks propere kousen die gewassen moeten worden op hoge temperatuur, wisselen van schoenen bij zweetvoeten etc...
het was programma (aantal graden) is toch écht de taak van een ander dan van het kind zelf.
wie zegt dat er andere schoenen zijn om deze te wisselen bij zweetvoeten (en deze niet van kunststof zijn) een kind van 9 wat zijn ouders ter verantwoording roept, of ze echt enkel maar op wijst komt niet altijd de sfeer ten goede denk ik..... kortom dit ligt bij de ouders. als een kind niet heeft geleerd dat dagelijks douchen normaal is, en dagelijk schonen kleren normaal zijn, niet weet dat hij stinkt HOE moet een kind deze verantwoording dan kunnen nemen?
durft een kind dit naar de ouders toe wel duidelijk te maken áls een kind eenmaal weet dat de ouders hierin tekort schieten?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.