Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een vriendje van mijn kind is niet zo schoon. Hoe ga ik hier in mijn huis mee om?

Mijn zoon van 9 heeft het altijd gezellig met zijn vrienden en mag ook vrij veel van me in ons huis. Zo vindt hij het super gezellig om op mijn of zijn eigen bed te 'loungen' met zijn DS of boekjes.
Ik vind dit allemaal prima, echter nu heeft hij één vriend en dat vriendje is niet zo schoon. Wanneer ik 'niet zo schoon' zeg, druk ik het nog zachtjes uit. Hij ruikt ook onfris, naar ontlasting en zweet om precies te zijn.
Ik vind dit een lieve jongen en hij is altijd welkom om te spelen, maar ik heb dus liever niet dat mijn zoon met hem gaat 'loungen' boven.
Ik zou spontaan alle bedden willen verschonen.
Dit klinkt onaardig maar het is echt best erg gesteld met de hygiëne van dat vriendje :(
Ik weet dat het manneke hier zelf ook niks aan kan doen, maar hoe ga je met zulke dingen om?
Verder heb ik overigens niet het idee dat de jongen verwaarloosd wordt, ik denk wel dat de familie waarin hij opgroeit het niet zo nauw neemt met persoonlijke verzorging.

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!
Ik ga hier in huis wel even wat nieuwe regels maken, niet meer op mama's bed en een sprei op zijn eigen bed.
Kan ie daar lekker loungen met zijn vriendjes zonder dat ik het gevoel heb dat de boel vies wordt.
Verder denk ik er nog even over na of ik dit bespreekbaar maak. Dit zou, als het goed uitpakt, wel fijn voor het vriendje zijn. Maar je zegt zoiets niet gewoon zomaar tegen een moeder, zeker niet als je haar niet zo goed kent. Tegen een vriendin zou ik het nog wel kunnen zeggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hoe zijn familie om gaat met hygiëne is iets waar jij geen invloed op hebt, helaas. Maar op wat er in je huis gebeurd gelukkig wel. Je zegt: "Mijn zoon van 9 heeft het altijd gezellig met zijn vrienden en mag ook vrij veel van me in ons huis. Zo vindt hij het super gezellig om op mijn of zijn eigen bed te 'loungen' met zijn DS of boekjes. "
Dáár zou ik dan iets aan veranderen. Jouw slaapkamer is van jou en daar hebben vriendjes van je kinderen helemaal niets te zoeken. Ik zou daar een nieuwe huisregel voor maken: alleen familieleden mogen in jouw slaapkamer.
Dan heb je natuurlijk wel nog de slaapkamer van zoon, je zou daar eenvoudig de volgende regel op los kunnen laten: we spelen eventueel op bed, maar niet erin, het bed blijft opgemaakt. Je zoon is 9 jaar oud, hij begrijpt het vast wel als je hem het e.e.a. uitlegt over hygiëne. Om het nog 'hygiënischer' te maken kun je gebruik maken van een sprei of deken over zijn beddengoed heen of maak een apart snuggle-hoekje.
Ook vriendjes die wel fris ruiken kunnen onhygiënisch zijn in jouw bed of dat van je zoon, er hoeft er maar 1 buiten gespeeld te hebben en je krijgt van alles (denk aan zand, grasvelden waar honden op uitgelaten worden etc.) in dat bed.
Loungen ín bed met boekjes en/of een DS vind ik eigenlijk sowieso een activiteit die niet erg geschikt is om met vriendjes te doen, als er vriendjes komen spelen is het meestal veel leuker voor ze om iets actievers te doen, lego-en of playmobilen, bouwen of op de playstation bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Zeg eerlijk tegen de moeder van het jongetje waar het op staat (hoeft niet op een beledigende manier). Daar heeft het kind zelf ook het meest aan, want op den duur zullen andere vriendjes ook niet meer met het "stinkende" jongetje willen spelen. Ik zou het zelf ook heel fijn vinden als mensen mij erop attenderen dat ik of één van mijn kinderen stinkt, zodat niet iedereen er last van heeft zonder dat ik het doorheb.
Ik snap wel dat dit heel lastig is, want je hebt natuurlijk nog langer met de moeder van het vriendje van je zoon te maken.
Veel succes met het oplossen van je probleem!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet het jongetje de volgende keerst eerst bij jou onder de douche. Dan is 'ie schoon en kun jij 'm met een geruste neus naar boven laten. Hopelijk pikken daarna z'n ouders de boodschap op.

Wat je ook kunt doen, is het (eventueel anoniem) melden bij het AMK (Algemeen Meldpunt Kindermishandeling). Dit raad ik je echter absoluut niet aan om als eerste te doen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik bedoel uiteraard hem naar de douche sturen met alle benodigdheden. Niet hem zelf gaan uitkleden e.d. (Ik zeg 't maar even, want het is alweer verkeerd begrepen.)

Toegevoegd na 57 minuten:
Met dank aan Mokummer:

Nadat hij heeft gedouched, moet hij natuurlijk ook weer kleren aan hebben. Je kunt hem dan z'n vuile kleren weer aan laten trekken (niet fijn voor jouw neus, maar nog steeds beter dan helemaal niets), of je laat hem een stel oude kleren van je eigen zoon aantrekken en geeft hem z'n eigen kleren in een plastic zak mee naar huis.

Toegevoegd na 13 uur:
Met dank aan Eucalypje:

Laat de keus aan het kind. Geef hem de keus tussen OF douchen en boven spelen, OF niet douchen, maar dan beneden blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het eerlijk tegen de moeder van het kind zeggen, anders is het zo flauw voor het jongetje en hij kan er waarschijnlijk ook niets aan doen... ik snap wel dat dat natuurlijk heel lastig is, dus als je het haat doen, heel veel succes gewenst!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit dit vriendje bij je zoontje in de klas? Dan zou je t eens met de juf bespreekbaar kunnen maken. Zij hebben via de GGD enz meer ingangen en weten het vaak tactisch te brengen bij ouders.
Het is toch een vorm van verwaarlozing ookal doen ouders dit niet bewust. Hygiëne is een belangrijke levensbehoefte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens een gesprek aan met de ouders.

Het kan zijn dat de ouders inderdaad het niet zo nauw nemen met persoonlijke hygiëne maar het kan ook zijn dat het kind een storing heeft in de zweetklieren en overmatig transpireert.

Toegevoegd na 2 uur:
Mocht een gesprek met de ouders hierover niet mogelijk zijn kan men nog altijd gaan denken aan andere stappen zoals het inschakelen van school / AMK etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerst eens informeren op school, misschien word er vanuit school al met de ouders gesproken. De meester/juf zal het toch ook wel door hebben. Misschien weten die ook meer achtergrond van het gezin van het vriendje. Als praten niet help zou je een brief kunnen schrijven, vaak lukt het daarin beter de nuances die je wilt overbrengen over te brengen, dan in een gesprek waar het een kant op kan gaan die je helemaal niet bedoeld/voorzien hebt. Wel zou ik de brief persoonlijk overhandigen en daarbij duidelijk maken wat de reden is dat je het via een brief doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nodig gewoon de moeder van dat kereltje een keer uit of breng hem een keertje thuis en vraag zijn moeder een keer of ze eventjes tijd heeft voor je.

Ik zou dan niet meteen beginnen met de woorden dat hij stinkt naar ontlasting en zweet maar je zou voorzichtig kunnen vragen of zij ook wel eens merkt dat hij erg zweet of dat hij zich niet goed schoonmaakt na een toiletbezoek.

Het zou zomaar kunnen dat zij zich beledigd voelt en dat het betreffende jongetje niet meer bij jullie mag spelen maar ja, dan ben je wel van dat probleem af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het zo'n lieve jongen is en jouw zoontje heeft geen last van zijn 'lichaamsgeur' dan kan je voorlopig overwegen om de bank en de bedden te 'beschermen' met een plaid bijvoorbeeld. Je kan ook zeggen dat je liever hebt dat hij op zijn eigen bed gaat 'loungen' en niet in jouw slaapkamer.

Verder weet ik uit mijn loopbaan dat dit één van de delicaatste onderwerpen is om aan te kaarten bij ouders. Ze zijn vaak meteen beledigd en dat kan het einde betekenen van de vriendschap tussen de jongen en jouw zoon.

Daarom zou ik het via de school proberen. Zij hebben ervaring met dit soort zaken. Als de juf of meester het hygiëne onderwerp voorzichtig aanbrengt bij de ouders blijf jij (en je zoontje) buiten schot.

Hopelijk is dat voldoende om de ouders aan te zetten om hun kind een betere lichamelijke verzorging aan te leren. Dat is belangrijk voor zijn omgeving, maar vooral voor hemzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou de moeder (geheel onschuldig en niets wetend) vragen of de jongen problemen heeft met zijn blaas en ontlasting. als ze dan vraagt waarom kan je aangeven dat je niet wil kwetsen maar dat hij een luchtje van urine en uitwerpselen en zweet bij hem heeft.

waarom zou jij op je tenen moeten gaan lopen? deze jongen kan hier enorm mee gepest worden en is gewoon de l#l van de beroerde hygiene van zijn ouders.

geef aan dat je om hem gesteld bent en altijd welkom is, maar vraag of het een probleem is als hij bij jullie mag douchen en kleding mag lenen als ie weer zo sterkt ruikt omdat je dit niet prettig vind op de bedden waar jij en je kinderen de avond erop weer in moeten liggen.

tijd dat de moeder in kwestie haar verantwoording eens neemt toch? jij bent niet belegend bezig als je haar hier op wijst. het voor het kind zelf beter en voor iedereen prettiger als ie met grote regelmaat lekker gaat douchen en een schoon kloffie aan krijgt.

waarschijnlijk voelt ze zich dusdanig belast door het aanbod dat ze deze zorg zelf op zich neemt.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect maar u kunt het ook zelf tegen ,Joris,
zeggen. Heej ,Joris, ,je hebt vast je billen niet goed afgeveegd of je zit telkens scheten te laten.

Dan is het natuurlijk niet zo fris om op onze bedden te spelen. Dat begrijp je ook vast wel.

Dus ga ff hier (als het mag van jouw ouders)of thuis ff douchen dan heb ik er geen problemen mee als jullie op de bedden spelen.
Als hij door wat voor omstandigheden langer met zijn kleding moet doen (bv tekort aan kleding) dan ruikt dat ook niet fris.
U kunt dat ook subtiel brengen aan ,Joris,.
Pas als het spreekwoordelijke kwartje niet wil vallen bij ,Joris,is het de hoogste tijd om zijn ouders op discrete wijze te informeren.
Het hoeft geen betoog dat ik me niet vermoei met thumbs
down uit te delen aan mensen die direct met allerlei instanties komen opdraven.
,Joris, kan het al moeilijk genoeg hebben thuis.

Resume: Wilt u ,Joris, echt helpen, dan is de volgende benadering het beste. Eerst ,Joris, en dan zijn ouders.
Ergo, in uw huis bent u natuurlijk zelf de baas en kunt u zonder verdere uitleg aan eenieder restricties opleggen.

Vernemen wij nog van u hoe u het heeft opgelost?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertel het op een nette manier aan zijn moeder en zeg tegen je zoontje dat als hij komt spelen en het probleem om het zo maar even te zeggen nog niet is opgelost dat ze niet boven op bed gaan loungen maar lekker buiten gaan spelen of beneden een spelletje gaan doen. maar is het een heel druk jongetje omdat hij zo naar zweet ruikt want op die leeftijd heb je daar vaak nog niet echt last van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al een aantal goede antwoorden gegeven.

ik heb enkel een toevoeging .

Ten 1 e vindt het heel goed dat je zoon en zn vrienden dit deze jongen ookals vriendje hebben , ongeacht de geur die hij meeneemt .

Andere kinderen merken dit ook toch op ,maar trekken zich er kennelijk niets van .

Het is begrijpelijk dat jij hier anders tegen aankijkt en dit anders ervaart als ouder zijnde .

je schrijft dat het een lieve jongen is , ws ook kwetsbaar denk ik dan .
Daarom los het voor jou gedeelte in jou huis op met een extra plaid over de bedden te doen .

Dit is een te gevoelig onderwerp om zelf de ouders/jongen hier subtiel op aan te spreken.

Bespreek dit evt met vertrouwens pers van de school .
lijkt mij het meest verstandige aanpak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing