Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn stiefzoon (11) beter luistert zonder dat hij steeds commentaar oid heeft?
Mijn stiefzoon woont niet bij ons maar is vaak bij ons.
Hij heeft adhd en zit op bijzonder onderwijs.
Probleem is vaak dat waneer ik hem iets vraag om bv te gaan douchen, huiswerk maken, of niet te lang achter de computer te spelen, dan wordt hij vreselijk sjagerijnig en doet het niet meteen maar na een waarschuwing of 2-3 en begint dan te mokken en heeft standaard een antwoord terug waneer ik bv zeg dat het tijd voor huiswerk is, dan zegt hij dat dat niet hoeft waneer ik het zeg en dat hij alles al weet.
Ook raakt hij vaak verwikkeld in vechtpartijden op school en het is nooit zijn schuld.
De leraren vindt hij allemaal stom en luisteren vindt hij erg moeilijk en onzinvol.
Zijn vader is veel van huis ivm zijn werk dus het merendeel van de tijd ben ik met zijn zoon.
Naar zijn vader luistert hij wat beter overigens.
Zijn vader en ik zitten wel op een lijn qua opvoeding maar is toch wat minder consequent en wat ongeduldiger.
Ook kan mijn partner veel heftiger boos worden waneer zijn zoon iets heeft gedaan wat niet mag.
Dus zijn zoon is dan eerder een soort van bang ipv dat hij werkelijk respect heeft heb ik het gevoel.
Steeds vaker irriteer ik me mateloos aan het gedrag van mijn stiefzoon en vind het moeilijk om hem echt lief te vinden.
Overigens ben ik naast consequent wel kindvriendelijk en probeer hem een goede basis te bieden en knuffel en beloon hem ook waneer hij goed bezig is.
Hoe kan ik hier beter mee omgaan ook mbt mijn "negatieve' gevoelens van binnen?
Zin wordt momenteel onderzocht en het is mogelijk dat zij ook niet meer voor haar kind mag zorgen gezien het een onveilige thuissituatie voor haar zoon zou zijn bij haar.
Haar zoon wil graag bij ons wonen naar eigen zeggen.
Daarom komt het grote deel van de opvoeding nu en wss in de toekomst op mij terecht waneer mijn partner de meeste uren werkt waneer zijn zoon thuis is.
Dit alles is in overleg met de moeder, vader en mij gegaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.