Hoe help ik mijn dochter (bijna 7 jaar) om meer zelfvertrouwen te krijgen?
Mijn dochter laat ons merken dat ze tevreden is over prestaties. Ze heeft geen lage dunk van zichzelf. Daar zit het probleem met zelfvertrouwen dus niet! :-)
Alleen heeft ze wèl weinig zelfvertrouwen wat vriendjes betreft. Ze denkt dat anderen haar niet mogen/niet aardig vinden en dat ze daarom niet met haar omgaan.
Ze zegt dat ze in de pauzes op school altijd alleen loopt en dat ze nergens bij hoort. Als ze met een groepje mee wil doen, laten ze haar niet toe. Mijn dochter voelt zich machteloos hierin.
De juffen zien geen probleem, maar of mijn dochter nu daadwerkelijk alleen loopt en buitengesloten wordt of dat dit dit slechts haar beleving is, maakt wat haar zelfvertrouwen betreft niet uit.
(Een soortgelijke vraag heb ik net ook al gesteld, alleen is de insteek net iets anders.)
Omdat ik me vroeger ook altijd buitengesloten heb gevoeld, ben ik (extra) bang dat mijn dochter hetzelfde overkomt. Ik moet vooral niet mijzelf op mijn dochter projecteren, maar ik wil wel haar zoveel mogelijk ondersteunen en haar probleem serieus nemen. Hoe doe ik dit op de juiste manier?
Het is een goedlachse vrolijke meid die in is voor knutselen, verkleden, poppenspel, lego en bomen klimmen. Ze heeft een erg brede interesse en is overal wel voor te porren. Soms een tikkeltje eigenzinnig, maar niet meer dan andere kinderen (naar mijn bescheiden moeder-mening). ;-)
Alle tips die mij handreikingen doen om mijn meisje te helpen, zijn van harte welkom! Dank je wel! :-)
Toegevoegd na 2 dagen:
BEDANKT ALLEMAAL!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.