Hoe help ik mijn dochter (groep 4) met het ontwikkelen van haar sociale contacten? Ze voelt zich vaak buitengesloten en heeft geen goede vriendjes.
Volgens haar eigen zeggen loopt ze op school altijd alleen. (Ik besef dat het háár beleving is dat ze alleen loopt.)
Ik stimuleer dat ze met andere kinderen speelt na schooltijd. Ze mag altijd wel iemand meenemen (als ze hier al om vraagt) en ze mag ook altijd bij iemand anders spelen. Of ze nu onzeker is, of dat andere kinderen niet met haar willen spelen, weet ik niet, maar ze speelt weinig met klasgenoten.
Er is een periode geweest dat ze wel graag bij anderen ging spelen, maar door een paar 'kwijtraak'-ervaringen vindt ze dit nu heel erg eng. Ook vindt ze het 'vreemde' van een ander gezin minder. Ik weet dat dit vooral met hechting en gevoel van veiligheid te maken heeft, dus ik probeer haar met kleine stapjes weer die zekerheid te geven. Zo ging ik laatst mee toen ze werd gevraagd om bij iemand te spelen. Na een kopje thee zei ik mijn dochter dat ik even boodschapjes ging doen. Ik liet haar de keuze of ze mee wilde gaan of dat ik haar na het boodschappen doen op zou halen. Ze bleef daar nog even en dat ging goed. Dit bouw ik dus langzaam weer op.
Ze neemt soms iemand mee naar huis om te spelen, maar dat zijn eigenlijk alleen maar erg drukke jongetjes. Ik vind het niet erg dat ze met jongens speelt, maar weet dat mijn dochter tutten met een vriendinnetje ook erg leuk vindt. Jongens willen meestal toch andere spelletjes spelen dan barbies en verkleden enzo... ;-)
(Zie ook andere vraag over zelfvertrouwen!)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.