kun je egoïstisch en jaloers gedrag afleren?
Mijn dochter van bijna 7 is vaak erg egoistisch of jaloers bijvoorbeeld mijn zusje krijgt meer melk dan ik, of als de tv onder het eten een keertje aan mag blijven
(om onze baby tijdens het eten zoet te houden)
en ze kan het vanuit haar etenstoel niets zien dan moet de tv uit dan ziet de rest van het gezin het ook maar niet.
het gaat mij niet om dit voorbeeld want wij hebben normaal nooit een tv aan onder het eten maar ze heeft dit met alles.
als ze naar school gaat en mijn andere dochter wil spelen legt ze heel snel veel speelgoed boven want als ik er niet mee kan spelen dan jij ook niet.
Natuurlijk mag ze het van ons niet boven leggen en we proberen het er al vanaf het begin uit te krijgen, maar dit karakter blijft. dus ik vroeg me af of dit is af te leren of dat de aard van het beestje voor altijd blijft.
Toegevoegd na 25 minuten:
mijn oudste waar het om gaat is 7 onze 2e is bijna 3 en onze jongste is 8 maanden ze is inderdaad erg lang alleen geweest en ze is sinds haar zusje mee kan spelen erg opgeknapt (ze is namelijk ook erg bang en verlegen aangelegd vooral buiten de deur)
maar vaak (niet altijd) kijkt ze alleen maar naar heeft die ander meer, is het wel eerlijk verdeeld? enz. zodat er niet eens word gespeeld alleen maar verdeeld)
soms met een knutselwerkje zijn alle vriendinnetjes al klaar met hun werkje en is ze zelf nog papiertjes aan het verdelen.
ik vind het niet alleen een vervelend karakter ze zal hier zelf ook des te ouder ze word des te meer problemen mee krijgen.
wij doen heel veel met haar met haar alleen zwemmen of fietsen of spellen. ze mag als enige opblijven ze krijgt aandacht genoeg.
En dit "karakter"heeft ze al vanaf heel jong. dus ver voordat wij meer kinderen hadden.
Ze heeft dit gedrag ook niet alleen tegenover ons maar ook tegenover vriendinnetjes, buurtkindjes enz.
wij proberen haar goede normen en waarden mee te geven maar verder behandelen we haar net als de rest.
en de tv was alleen voor de baby en niet voor de rest want wij waren aan het eten en haar eigen film stond op pauze.
Je begrijpt misschien mijn reactie ook wel.
Maar ik neem bij deze mijn woorden terug :-)
En helaas zit het ook in de familie er zijn er meer die het hebben en juist daarom wil ik er zo graag mijn best voor doen.
Ze is wel een type dat veel meer aandacht nodig heeft dan de rest en daarom doen we ook vaak wat met haar maar vaak eindigt het in huilen en dat is zo jammer.
Egoïsme (die term dan) en hoe een volwassen erop reageert kent een kind van die leeftijd niet. Ouders ben ook bewust wat jullie aandeel is in het geheel. En nee ik geef jullie niet de schuld. Hoe een kind zich vormt heeft met zoveel aspecten te maken, maar hoe ouders op hen reageren is DE belangrijkste essentie in het uiteindelijke vormen van jullie kind. Ik wil hiermee zeggen dat als jullie denken dat dit de (volwassen) egoïsme is dat een kind heeft dan reageer je hier ook naar en zal ervoor zorgen dat het kind in die rol zal blijven en zal uiteindelijk(dit noemen ze self fulfilling) ook echt egoïstisch worden. Het egoïsme hoe jij het nu ziet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.