mag jeugdzorg dit zomaar doen?
mijn vriendin heeft huwelijksproblemen en ze heeft een zoontje heeft met adhd (ws is er nog wel meer met hem aan de hand).
ze liep met zelfmoordneigingen en het gedrag van haar zoontje dreef haar tot wanhoop, zodat ze hem ook wel wat aan kon doen.
ze is naar de huisarts gegaan ( ze wilde het niet zover laten komen) ze wilde graag dat haar zoontje bijv. naar een logeerhuis kon in het weekend.zelf even rust
de huisarts heeft jeugdzorg ingeschakeld met haar toestemming. die zijn dezelfde dag nog gekomen en haar zoontje is naar haar schoonouders gebracht voor een periode van vier weken.
echter heeft jz nu beslist dat hij naar een pleeggezin moet.
volgens jz zit het probleem bij mijn vriendin en niet bij haar kind (ze hebben het kind niet eens gezien/ gesproken!). mijn vriendin is bezig haar eigen problemen op te lossen. van een nieuw onderzoek naar haar zoontje (evt. autisme) willen ze niet horen. het lijkt erop dat ze hun oordeel in het eerste gesprek al hadden (geflipte moeder met een volstrekt normaal kind) en dat ze haar geen kans willen geven.
de huisarts van mijn vriendin vindt het belachelijk maar kan er ook niks aan doen.
een aantal jaren geleden heeft haar zoontje op een mkd gezeten. toen hij op de wachtlijst stond (en mijn vriendin het ook echt niet meer aankon) kwam hij in de weekenden bij ons. ik heb dat met liefde gedaan, maar het was loodzwaar. ik kan me levendig voorstellen als je dit kind 24 uur per dag in huis hebt, je echt knettergek wordt!!
ze wist zelf ook dat er op dat moment echt iets moest gebeuren. maar zoals zo vaak; als de gemoederen weer wat bedaart zijn en je weer wat tot rust komt, ziet de wereld er weer heel anders uit. met goede begeleiding (en af en toe dus een time out) ziet ze (en haar man) het heus zitten om hem thuis te houden.
ADHD heeft meestal comorbide stoornissen. Zo te zien heeft het zoontje ODD. Daar ben je dan mooi klaar mee. Hier in Nederland blijven we tot het uiterste voor deze kinderen zorgen. In de rimboe doet men dat 'een beetje anders'.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.