Wat te doen als je kind (5) de buurt terroriseert (zie uitleg)?
Mijn jongste (5) heeft ontdekt dat het erg leuk is om schoenen in de prikkelbosjes te gooien, dat hij kinderen kan slaan met voorwerpen en dat het erg grappig is om te gaan schelden. En niet alleen buiten, maar ook binnen en altijd als ik éven niet oplet! Ik ben een alleenstaande moeder en ik kan niet overal tegelijkertijd zijn!
Maar ik krijg nu die moeder tegenover die mij dreigt mijn kind te slaan! Tuurlijk, ik snap het wel, en ik zou dat ook zeggen als het andersom zo was. Haar dochters durven nu niet in de speeltuin te spelen omdat mijn kind daar is!
Maar het is NIET de eerste keer dat hij zoiets doet, met schoenen gooien. Ik ben elke keer met kinderen uit de buurt en mijn eigen kinderen bijna een uur bezig om die ***-schoenen te zoeken. Het is al 2 keer voorgekomen. Eerst dacht ik nog, het is een spelletje, maar het is écht pesten!
Nu heb ik hem straf gegeven, hij mag niet naar buiten en vriendjes mogen niet met hem spelen. Hij vindt dat niet leuk, maar wat voor straf moet ik dán verzinnen? Want binnenblijven vind ik geen oplossing. Het is handig voor die meisjes, die kunnen nu normaal buiten spelen, maar dan nog! Als ik hem weer "loslaat" begint die hele circus weer overnieuw!
Maar het ergste is, is dat ik er zélf nog meer verdriet om heb, omdat ik wéét hoe het is als je niet buiten kan spelen omdat je bang bent voor de buurtkinderen omdat ze je pesten. Dit is thuis, buiten, op school, hij doet dit overal. Professionele hulp heb ik al, maar nog niks van gehoord.
Maar wat jouw zoontje doet is helemaal niet zo uitzonderlijk, hij zoekt zijn grenzen, hoe ver kan ik gaan en wat voor effect heeft het. Nou mama wordt boos, de buurvrouw ook en we gaan met z'n allen schoenen zoeken in de speeltuin (gniffel dat laatste vind ik eigenlijk best wel leuk) en een hoop aandacht dat ik krijg......en mama vind wel dat ik binnen moet blijven maar ik mag lekker toch naar buiten, dus hup we gaan weer verder. Daarom dat ik in mijn antwoord ook zeg, zit er bovenop de komende weken en dreig nergens mee, want als je zegt : En nu blijf je de hele week binnen ( dat floep je er zo uit in je boosheid) en hij mag toch weer naar buiten, dan heeft wat jij zegt geen effect. Het is niet altijd makkelijk die kleine hummels, maar consequent zijn is echt heel belangrijk, nee is echt nee, dan maar een boos gezicht, dan maar even geen lieve moeder ( ze houden toch zielsveel van je)
Nu heb ik hem straf gegeven [...]. Hij vindt dat niet leuk, maar wat voor straf moet ik dán verzinnen?
" Eh - een straf is toch juist BEDOELD om niet leuk te zijn? Wil je hem een straf geven die hij *wel* leuk vindt? Dat kan niet, dan is het geen straf maar een beloning.
Ik wil het vervelende gedrag van je zoontje niet bagatelliseren maar waarom doen die buurmeisjes etc. überhaupt hun schoenen uit? (Of doet hij dat voor ze?)
Want ik vind dat nogal vreemd. Als mijn kinderen hun schoenen buitenshuis uit doen mogen ze voor straf naar binnen.
En sterker nog: ik trek mijn schoenen dan ook uit.
Lekker met je blote voeten in het zand.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.