Mijn dochter vraagt steeds vaker naar papa. Ze weet dat papa overleden is. Hoe ga ik hiermee om?
Ze is nu 6 jaar, in augustus wordt ze 7. Haar vader overleed toen zij 2 was in een auto-ongeluk. Zij weet dit (geen details, uiteraard). Maar de laatste tijd vraagt ze steeds vaker waarom hij dood is, of hij niet genoeg van haar hield om te blijven leven, waarom de papa's van andere kindjes niet dood zijn, of ze geen nieuwe papa kan krijgen van God, als Hij haar oude papa heeft... (Ik heb geen relatie met een andere man, ook nooit gehad na het overlijden van haar vader).
Ik vind het heel moeilijk om hier op te reageren. Mijn psycholoog zegt dat ik het best zo eerlijk mogelijk tegen haar ben zonder er al te diep op in te gaan, maar ik vind dit erg moeilijk. Ze vraagt ook waarom papa dat ongeluk heeft gehad. Ik kan haar toch moeilijk vertellen dat dat de schuld is van een klootzak die te veel drank in zijn kop had om uit te kijken...Ik wil niet dat ze opgroeit met het besef dat mensen andere mensen zó kapot kunnen maken. Maar ik weet ook niet goed hoe ik antwoord geef op haar vraag zonder te vertellen dat er een andere auto bij betrokken was...Om nog maar te zwijgen over de bovengenoemde vragen. Hoe leg je zoiets uit aan een kind van zés?! Ik hoop dat iemand mij wat meer informatie kan geven over haar denkbeeld, waar deze vragen vandaan komen (voorheen vroeg ze er veel minder tot bijna niet om. Het is echt iets van de afgelopen twee maanden) en tips over hoe ik het best met haar hier over praat zonder dat zij merkt dat ik er verdrietig van wordt...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.