Hoe hou ik 2 jarig dochtertje op de gang als ze 'straf' heeft? (zie uitleg)
Mijn dochtertje in net 2 jaar en doet -zoals veel kinderen- dingen die ze niet mag...lades open maken, knoppen van de tv indrukken....). Ik waarschuw dat het niet mag en meestal heeft het niet veel indruk en gaat ze verder (met brede grijns). ik waarschuw dan nog een keer en zeg erbij dat ze naar de gang moet als ze niet luistert. Vaak is dit dan nodig, maar eigenlijk is deze 'straf' te vaag. Ik zet haar op de gang en zeg erbij dat ik haar over 2 minuten kom halen en dat ze in de gang moet blijven. Ze staat dan achter de deur (met glazen ruitjes) aandacht te trekken en binnen 1 tel heeft ze de deur open en staat ze binnen. Ik zet haar terug op de gang en het spelletje herhaalt zich vele malen (tot groot plezier van mijn dochter). Wat kan ik anders doen hierin? Hoe dring ik beter tot haar door? Hoe maak ik het voor haar duidelijker?
Sorry, maar daar denk ik toch net even wat anders over.
Ik heb 3 kinderen grootgebracht zonder te straffen, wel door veel met ze te praten.
Twee van de drie zijn nu volwassen en uitgegroeid tot prachtige mensen met alle normen en waarden die je zou mogen verwachten.
Of had jij toevallig 3 wonderkinderen die NOOIT iets deden wat hun ouders op den duur ergerde?
Dat zou wel het toppunt van samenloop der gunstige toevalligheden zijn.
Het weze je gegund hoor ;-) Ik ben ook geen voorstander van 'straffen' maar wat is straffen hé... wat voor de ene straffen is dat is voor de ander een duidelijk gesprek dus heel relatief allemaal. En inderdaad ik denk ook niet dat de vraagsteller de intentie heeft om het kind echt te straffen en dat ze daardoor het woord 'straf' tussen '' heeft geplaatst. En ach, wie zijn wij om trouwens te oordelen over hen die mogelijks wel straffen hé. Ik ben zelf héél vaak en intens bestraft en gestraft geweest en kijk... ik ben er ook goed vanaf gekomen want ik ben in staat om van Alles & Iedereen evenveel te houden als het er op aan komt. Dus ik heb er echt geen blijvend trauma aan opgelopen... duidelijkheid is een noodzaak voor elk kind-kind en elk volwassen kind.
En elke ouder zoekt met de voorhanden zijnde middelen naar de best mogelijke manier om die duidelijkheid kenbaar te maken en/of te handhaven.
Geen simpele opgave, toch?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.