Hoe ga ik om met de extreme angst voor onweer, van mijn zoontje van 8 jaar?
Hij is altijd al heel erg bang geweest voor alles veel en hard geluid maakt, een boormachine, een voorbij rijdende tractor/vrachtwagen, vuurwerk etc. Toen hij 4 jaar was was er een keer een extreme onweersbui die weg aan het trekken was. Hij stond bij het raam en huilde van angst. Hij vroeg of het onweer bijna voorbij was en keek naar de lucht. Precies op dat moment sloeg de bliksem in een paar straten verder. Daar is hij toen zo van geschrokken dat hij sindsdien alleen nog maar panisch reageert en het liefste in bed kruipt met zijn handen op zijn oren. Ik heb al van alles geprobeerd namelijk: -Veel aandacht gegeven tijdens een onweersbui, hen troosten en tegen me aanhouden.
-Uitleg geven, hem precies uitgelegd hoe onweer ontstaat en wat het precies is wat je hoort en ziet tijdens onweer.
- Boos geworden, hem gezegd dat er niets kan gebeuren en dat hij moest stoppen met huilen.
- Negeren, geen aandacht aan hem besteed en net gedaan alsof er niets aan de hand was.
- Een CD met onweersgeluiden opgezet en samen met hem naar geluisterd.
Inmiddels is hij dus acht jaar en ik heb het idee dat zijn angst alleen maar erger wordt. Wat kan ik nog doen?
http://youtu.be/4QfNwhw_MZc
snapt hij misschien dat je zelfs na 2x achter elkaar getroffen te worden gewoon weer verder kan wandelen.
niets om bang voor te zijn dus.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.