Kun je goed kinderen opvoeden als je als ouders antidepressiva gebruikt?
Dat vraag ik me vaak af. Ik weet namelijk dat er heel veel Nederlanders zijn die antidepressiva gebruiken en die kinderen hebben. Dus er worden veel kinderen opgevoed door ouders die dit gebruiken. Zonder verder een oordeel te willen vellen over die ouders, vraag ik me af of je wel goed kinderen kan opvoeden dan.
Zelf ben ik ook opgevoed door ouders die beide mijn hele jeugd al antidepressiva gebruiken, en ja, bij mij zijn er dingen fout gegaan in de opvoeding. Nu wil dit natuurlijk helemaal niet zeggen dat dat de oorzaak is, je zou ook tig andere dingen kunnen bedenken waarom het niet goed is gegaan. Maar toch vraag ik me af of er niet een verband is tussen opvoedingsproblemen en ouders die antidepressiva gebruiken.
Want ouders slikken het niet voor niks, ze moeten dus wel zelf problemen hebben. En als ze het niet slikken, raken ze weer terug depressief. (Weet niet of dit altijd het geval is, maar was bij mijn ouders wel zo bij pogingen om te stoppen). Dus dan vraag ik me af, als je niet kunt functioneren zonder dat te slikken als ouders, kun je dan wel goed je kinderen opvoeden?
n.b Ik zeg er even bij, om heftige reacties te voorkomen, dat ik niemand veroordeel die het gebruikt. Ik veroordeel mijn eigen ouders er ook niet om.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.