Ik heb n dochter van 4. Zij laat zich op haar kop zitten door vriendjes maar ook door haar broertje. Hoe kan ik haar meer weerbaar maken?
Ik wil haar geen slechte eigenschappen leren. Ik wil haar niet leren "terugvechten". Ik ben nl geen voorstaander van slaan en schoppen.
Haar broertje stuurt haar weleens naar haar kamer. En dat doet zij dan ook. Als hij haar slaat, doet zij niets terug. Ze gaat alleen maar huilen.
Ik pak mijn zoontje wel aan, maar die is niet onder de indruk. Er gelden huisregels: er mag niet geslagen, geduwd of gebeten worden. Doe je dat wel, dan ga je naar "the naughty chair" en daar moet je dan een aantal minuten zitten om vervolgens je excuses aan te bieden. Maar dat werkt goed voor mijn dochter, maar niet voor mijn zoon.
Mijn dochter slaat namelijk niet. Maar ze verdedigd haarzelf ook niet!
Maar ik wil haar ook niet gekwetst zien worden.
Zo weet ik dat klasgenootjes hun tong tegen haar uitsteken. Ze moet dat tegen de juffrouw zeggen, maar ik wil ook niet dat zij een klikspaan wordt... Ik vind het zo moeilijk.
Toegevoegd na 6 uur:
Ik was ook al van plan om haar op karate te doen. Ik denk dat zij daar nog iets te jong voor is. Daarnaast ben ik ook tamelijk onzeker over mijzelf. Wellicht dat ik haar daarmee "aansteek".
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.