Mijn zoon (14) haalt slechte cijfers. Hoe help ik hem zonder dat er steeds ruzie van komt?
Mijn zoon zit in 3 VWO. Vorig jaar nét overgegaan. Zelf denkt hij dat hij VWO niet aankan, maar zijn leraren zeggen van wel. Als hij maar werkt. Hij maakt wel huiswerk, met tegenzin en blijkbaar te oppervlakkig. Ik maak nu elke week een schema met hem en overhoor hem bij toetsen, maar als het blijft heel moeilijk hem te motiveren. En als we niet uitkijken krijgen wij als ouders voortdurend ruzie met hem, omdat we zo op dat huiswerk zitten te hameren..
Toegevoegd na 21 uur:
Allemaal veel dank voor de goede antwoorden. Ik wil zoals veel mensen adviseren inderdaad goed naar mijn zoon luisteren de komende tijd en hem alleen helpen met zijn huiswerk als hij dat ook zelf wil. En ik ga eens informeren naar huiswerkbegeleiding, hij heeft zelf ook al aangegeven dat hij dat wel zou willen.
Het is een delicate balans; wanneer wordt het pushen in plaats van helpen? Mijn zoon is nog echt jong, heeft nog geen idee wat hij later wil doen, en overziet de gevolgen van zijn keuzes niet. Maar als het echt niet goed lukt op het VWO of te veel stress geeft, dan is het natuurlijk ook prima als hij volgend jaar naar de HAVO gaat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.