Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn Dochtertje 2,9 jaar is tegenover de nieuwe binnenkomer ,de poes erg jaloers Hoe kunnen we zoeken naar de beste oplossing?

Mijn Dochter is tegenover de nieuwe poes erg jaloers.
Ze doet de poes opzettelijk pijn.
Hij mag van haar niet op de bank of naar zijn drinkbakje of gooit zn brokjes weg
Hij mag niet spelen met zn balletje.
Als ik er iets van zeg dan gaat ze heel hard schreeuwen en zoekt ze uit frustratie de poes ook op om pijn te doen.
Samen spelen gaat soms wel goed en dan krijgt ze ook een sticker.
ik laat de poes vrijwel met rust dus dat kan niet zijn.
ik zeg ook dat de poes haar vriendje is maar het lijkt wel of het niet overkomt bij dr

Toegevoegd na 1 dag:
De omgang met de poes gaat nu wat rustiger ik heb haar gisteren wat complimentjes gegeven als ze wat liefs deed voor de poes en samen met dr gespeelt ze vod het leuk maar ze reageert nog wel fel ik denk dat het toch het wennen is dan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Met nog geen 3 jaar oud moet je kind nog zoveel leren en jaloezie hoort daar bij. Het heeft dus niets te maken met ondeugendheid of extra stout doen, of expres doen, want dat beseft je kind nog niet echt. Ze maakt zich zorgen om haar positie in huis, want de aandacht die alleen voor haar was, moet ze nu delen en de poes wordt niet zo vaak gestraft dan zij, dus mama vindt de poes vast liever en dit maakt haar in feite nog bozer op de poes, want die heeft de schuld hieraan, in haar optiek.
Ontken en onderdruk het gevoel van jaloezie dus nietHet is er en het is normaal, je kind heeft er eigenlijk recht op als het eronder lijdt.
Toon dan ook begrip voor haar emotie en reageer er niet heftig op.
Help het kind de emoties te benoemen bijv." ik begrijp best dat je jaloers bent vanwege..."
Verdeel je aandacht over zowel de kat als je kind. Geef ze samen aandacht maar ook apart.
Boos zijn mag best. Daar moet ruimte voor zijn, het is de basis voor de emotionele gezondheid van je kind.
Als ouder geef je daarin het voorbeeld.Als je zelf open bent over je stemming en negatieve gevoelens,leert je kind spelenderwijze door het van jou af te kijken, hoe ze daarmee om moet gaan. Verberg je gevoelens dus niet, ze leren dan ook niet hoe jij dat oplost. Geef ook nooit straf voor een slechte bui.Een klein kind herkent dit zelf niet en kan er nog geen woord aan geven. Dáárom reageert ze zo heftig en impulsief. Als je haar leert haar gevoel onder woorden te brengen, zal ze op de duur minder heftig reageren. Laat wel merken dat je boos wordt bij bepaalde dingen die zij doet en leg haar uit waarom dit door jou niet geaccepteerd kan worden.

Toon dus begrip voor de boosheid en jaloezie, dat doe je door het gevoel te benoemen. Op die manier laat je ook zien dat je bereid bent te luisteren. Zij voelt zich dan gesteund door jou en zal later wanneer haar gevoelens gecontroleerd zijn, dit in goede banen kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

dan heb je 2 makkelijke keuzes.

De eerste is de kat weg te doen (Waar ik NIET voor ben).

Als tweede is eens duidelijk optreden tegen je dochter dat jij dit gedrag niet van haar accepteert en als ze zo door gaat er consequenties aan verbonden zijn (time-out, of iets anders wat werkt als ze iets doet wat niet mag)

je dochter weet dat zij door dit gedrag de baas in huis is en dat is iets waar je zelf wat aan kunt doen.

en misschien is een stikker niet een grote genoeg beloning in de eerste plaats, begin iets groter zou ik zeggen. Laat haar als ze ook maar 1 moment lief is tegen de kat dat ook duidelijk merken dat je DAT gedrag juist aanprijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is dat vrij normale jaloezie, die je bij kinderen van rond die leeftijd ook ziet als er bijvoorbeeld een nieuw broertje of zusje zijn of haar intrede doet. Grappig genoeg vind je voornamelijk informatie over het omgekeerde : een huisdier dat jaloers is op de nieuwe baby. Maar dit komt natuurlijk net zo goed voor.

Helaas ligt de oplossing niet in dezelfde hoek : als je het huisdieer namelijk weer wat aandacht geeft, trekt het wel bij. Je dochter zal echter naar alle waarschijnlijkheid sowieso meer aandacht krijgen dan de poes, dus daar kan het hem haast niet in zitten.

Dan is er natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat je dochter helemaal niet zo'n dierenliefhebber is als jij dat bent. Ze bekijkt de poes natuurlijk ook vanuit een heel ander perspectief, en vindt hem wellicht helemaal niet leuk of lief of schattig.

Ik denk dat je het in principe goed aanpakt ; niet te veel aandacht aan besteden, gewenst gedrag belonen en ongewenst gedrag negeren. Uiteraard moet je wel voorkomen dat ze de poes pijn doet - en als het lang genoeg duurt vice versa. Op een gegeven moment zal ze wel merken dat de poes er ook bij hoort en dat hij niet weggaat als zij dat wil, hem accepteren, en op de lange duur zelfs aan hem hechten. Maar acceptatie is uiteindelijk genoeg. Er kan echter wel een paar maanden overheen gaan voor het zo ver is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee is, dat je je dochter nu zeer duidelijk moet maken, dat haar gedrag totaal ontoelaatbaar is!
En eerlijk gezegd al meteen, toen je de eerste tekenen zag van haar agressie naar de poes toe.
Wat je allemaal beschrijft wat ze doet en gedaan heeft: dat vind ik al veel te ver zijn gegaan.
Dat betekent dus, dat je nu zeeeeeeeeeeer duidelijk en zeeeeeeer consequent moet zijn en dat zal best moeilijk zijn, omdat het al zo ver is gekomen. Mede omdat je schrijft, dat ze gaat schreeuwen als je er iets van zegt en de poes expres extra pakt.
Ik denk, dat een zachte aanpak niet meer gaat werken. Belonen als ze het goed doet natuurlijk zeker wel. Maar in eerste instantie zal je zeer consequent moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gun haar wat tijd om te wennen, zoals je al aangeeft samen dingen doen en belonen is een leuk spel.

Ik denk toch dat het allerbeste om haar te te laten wennen aan de poes, vooral duidelijk zijn.

Soms doen kinderen het tegenovergestelde, i.p.v. de poes als vriendje zien, worden ze opstandig. Dat is al een vorm van jaloezie, omdat te voorkomen kun je ook een 'psychologisch' spelletje verzinnen wat in het voordeel valt bij je dochtertje.

Bijvoorbeeld: Vandaag heeft de poes zin om samen met jou op de bank te zitten, zodat ik aan jullie beiden een verhaaltje kan vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet hier echt meteen een eind aan maken.
straks zit je met een totaal verknipte en gestresste kat.
jij bent de baas in huis, niet dochterlief.
bij ongewenst gedrag zou ik haar even een paar minuten laten afkoelen op een vaste plek, in de gang bijvoorbeeld.
word verder niet kwaad op haar, maar geef haar duidelijk uitleg: zij vindt het toch ook niet fijn als je haar pijn zou doen, of haar eten en speeltjes afpakt?
consequent zijn, dan rolt het kwartje echt wel door!
sterkte en succes!
14 jaar geleden
Direct kortsluiten met uw kind opdat er geen misverstanden ontstaan.
Opvoedkundig moet het kind er wat van meekrijgen.
En van een paar tikken voor de billen brengt de boodschap ook wel over.

Goed observeren wat er precies gebeurt.
Doe hetzelfde bij uw kind wat deze bij de kat doet.
Pesten, pijnigen en eten weggooien.
Val uw kind ook de hele dag lastig opdat het voelt wat zo,n kat door maakt.

Bedenk dat deze jaloezie ook kan overslaan op anderen
die met hun baby,s bij u over de vloer komen.
God verhoede dat zo,n baby voor het leven verminkt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt wel of je dochter de baas is in huis; ik zou het toch niet pikken als ze zou schreeuwen, dan ging ze onmiddellijk de gang of de wc op en idem als ze ook maar een vinger naar de poes of haar eten uitstak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat het kind al naar een peuterspeelzaal ofzo?
Daar leert ze ook om dingen - en aandacht - te moeten delen.

Verder ben ik het eens met alle antwoorden die zeggen dat je echt iets moet doen aan de reactie van je kind:
schreeuwen e.d. niet accepteren!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing