Hebben wij zorgplicht voor een dochter van 17 die zich bewust aan ons gezag onttrekt?
Onze dochter van 17 lapt werkelijk alle regels aan haar laars,doet gewoon waar ze zin in heeft
Nu laten wij ook wel veel toe, en gaat het ook wel redelijk goed in in huis
Nu heeft ze bedacht om aankomende zomer 4 weken op zo'n feesteiland te willen werken
Wij ouders vinden dit niet oké
Nu " dreigt" ze dat ze dan het huis wel uit gaat en wij verplicht zijn om haar te onderhouden tot haar 21 ( ze doet een juridische opleiding en is dus goed thuis in regels en de wetten)
Maar hoe zit dat nu precies?
Zei kan het huis uit gaan en dan zijn wij als ouder verplicht haar huur voor een eventueel huisje te betalen en haar vaste lasten en levensonderhoud?
Ik vind dat nogal wat,
Zei wil het huis uit omdat ze haar zin niet krijgt en wij moeten dan ook nog eens alles gaan betalen?
Als dat zo is stop ik per direct met werken
Van een kale kip kun je niet plukken
En ja, je BENT verplicht om je dochter te onderhouden, maar NIET om zowel haar (zelfstandige) huur als haar levensonderhoud (volledig) te betalen. Ik neem aan dat ze studiefinanciering krijgt / gaat krijgen? Dan zou ze recht krijgen op financiering voor uitwonenden, en "moeten" jullie eventueel iets daaraan bijdragen, afhankelijk van de hoogte van je inkomen. En daarnaast zal ze zelf door te werken de rest erbij moeten verdienen.
Dus, kort gezegd: "zorgplicht" houdt ZEKER niet in dat je ALLE kosten voor haar zou moeten betalen, ongeacht hoe ze haar leven inricht!
Maar dat betekent niet dat je als ouder zomaar alle kosten moet betalen: je voorziet in kost & inwoning en de kosten voor opleiding. Je bied aan dat ze thuis kan wonen; niet om de huur voor een andere woning/kamer te betalen.
Tja, als je altijd veel goed hebt gevonden en het maar hebt laten lopen is nu het moment aangebroken dat je puber verder op zoek gaat naar de grenzen. En als je die nu (voor het eerst) trekt, geeft dat wat spanning. Geef duidelijk aan wat je wel OK vind en wat niet. En waarom niet (en vanaf wanneer het wel OK is. Dus de werkvakantie wel OK zodra ze 18 is).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.