Moet mijn kind verplicht naar het samenwerkings- verband om van school te mogen wisselen?
Hallo! Onze zoon van 13 zat vorige schooljaar op een voor hem onprettige schol op een te laag niveau.Hij kreeg veel last van de schoolangst en kwam thuis te zitten. Ik ging op zoek naar een andere school er hij werd nergens toegelaten. Hij bleek hoogbegaafd te zijn. Hij is een vriendelijk, rustig kind, dat niet meer dan de basis begeleiding nodig heeft. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk geen last van hem hebben in de klas. Als het qua schoolwerk onverhoopt toch niet zou lukken, komen ze hier snel genoeg achter en kunnen ze hem alsnog naar een andere school verwijzen. Iemand moet hem wel een kans geven, zegt de orthopedagoge die hem begeleid. Het zou vreemd zijn als een kind nooit meer naar school zou mogen alleen omdat hij zich ongelukkig voelde in een brugklas op een te laag niveau.
Tijdens de hoorzitting van de Klachtencommissie (naar mijn mening niet onafhankelijk, de scholen Vereniging waar het College onder valt is niet aangesloten bij de landelijke klachten commissie voor het onderwijs en hebben hun eigen klachten commissie) vroeg ik waarom dat mijn kind naar een andere school mocht en toen zei de rector dat DOVO (Directeuren-Overleg Voortgezet Onderwijs en het SWV uit onze regio, onderling hebben afgesproken dat een lering gedurende het schooljaar niet van een naar andere school mag zonder dat hij geïndiceerd wordt door het samenwerkingsverband. De school wil van ons de toestemming om heb bij het SWV aan te melden. We vinden dat niet correct.