Hoe krijg ik mijn dochter van 3,5 zindelijk als een vieze broek haar niet interresseert?
Mijn dochter van ruim 3,5 blijft maar in haar onderbroek plassen.
Sinds ze 3 is begonnen we met potjestraining en een maand ging het goed met max 1 ongelukje per dag. Maar sindsdien gaat het voor geen meter.
Poepen vind ze eng omdat ze bang is dat het pijn doet en gebeurd in kleine beetjes in haar onderbroek. En plassen.. soms wc, vaak broek.
Luier of niet, ze verteld me niet over ongelukjes. Enig verschil is dat ze met luier nooit naar de wc wilt en zonder luier af en toe nog gaat voor een plasje.
Maar hoe dan ook, een volle onderbroek of luier boeit haar weinig al weet ze het heel goed. ik wordt er wanhopig van.
Stickers, beloningsysteem, enkel positief reageren, tijdje negeren, onderbroeken shoppen etc.. alles geprobeerd.
Ze kan het wel maar boeit haar niet. Over een tijdje gaat ze naar school. Hoe krijg ik haar nu zindelijk??
Een beetje streng zijn is dan misschien wel nodig. En zijn er dingen die ze echt heel leuk vind? Bijv ergens naar toe gaan, of een bepaalt speelgoed ding?
Is dat nog iets wat haar zou kunnen motiveren? Bijv bij elke dag dat ze steeds op het potje gaat krijgt ze een sticker, en na 30 stickers gaan jullie dat doen of zo? Of had je zoiets al geprobeerd? Of iets waar ze graag mee speelt wegleggen, en zeggen dat ze het na een paar dagen terug krijgt als ze netjes op het potje gaat?
Schaf verder een kinder wc brilletje aan, als je dat niet hebt en een opstapje om sneller en makkelijker op de wc pot te komen.
Ook een boekje dat helpt bij het zindelijk worden voorlezen tijdens het toiletbezoek kan helpen je kind zindelijk te krijgen, bijvoorbeeld dit:
https://literatuurplein.nl/boekdetail.jsp?boekId=490056
maar er zijn nog meer prima boekjes te koop met dit onderwerp.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.