Is het haalbaar een nieuwe diagnose aan te vragen ivm autisme: syndroomvan Asperger, zie toelichting?
Mijn zoon heeft het syndroom van Asperger en is met veel vallen en opstaan opgegroeid. Hij gebruikt medicatie en ivdm kreeg bij het aanvragen van zijn rij-examen een extra keuring bij een psycholoog. Uiteindelijk duren zijn rijlessen veel langer dan normaal, omdat het voor hem toch wat moeilijker is. Het CBR heeft hem nav van deze historie een soort van proef-examen afgenomen.
Volgens mijn zoon betrad de examinator de les-auto met een vooringenomen standpunt. Mensen met deze autistische stoornis zouden beter niet kunnen autorijden.
Tot zijn verbazing wist de examinator ook zijn hele medische dossier op te lepelen.
Uiteindelijk keurde ze hem onder voorbehoud af, hij zou het eventueel nog eens kunnen proberen in een schakel-auto.
Natuurlijk staan de verkeersveiligheid en zijn veiligheid voorop, dus mocht hij beter niet kunnen rijden dan moet dat ook niet gebeuren.
Anderzijds kon mijn zoon zich niet aan de indruk onttrekken dat deze mevrouw door het lezen van het medisch dossier al een beeld heeft gevormd wat niet meer realistisch is. Door allerlei goede trainingen, nieuwe medicatie en goede hulp van een psycholoog gaat het eigenlijk gewoon erg goed met hem en functioneert hij normaal in de maatschappij inclusief een volwaardige baan.
Het zou dus zinvol zijn hem opnieuw te laten diagnostiseren.
Maar hoe pak je dat het beste aan, via je huisarts, of het GGZ of anderzijds...wie heeft hierin advies.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.