luieruitslag, wat kan ik mijn baby het best wel/niet te eten geven?
Mijn dochtertje van 1 heeft al een maand enorme luieruitslag. Ik heb cremes die goed helpen, soms is het bijna weg maar als ze dan weer eens een keer langere tijd met een poepluier heeft gelopen is het weer helemaal mis: pukkels, blaren tot bloedens toe... ik probeer haar natuurlijk wel direct te verschonen wanneer ze een vieze luier heeft maar ja, soms heb je dat niet direct door en een kwartiertje in de poep is genoeg om de boel weer helemaal stuk te hebben.
Ik probeer dan maar haar dieet zo aan te passen dat er zo min mogelijk kans is op 'agressieve poep'. Momenteel krijgt ze (op een enkele uitzondering na) niks anders dan: rijst,pasta, aardappels, wortels, courgettes, broccoli, vlees en vis, yoghurt, bananen en lichtbruin brood met pindakaas, Ze drinkt poedermelk, (kleine hoeveelheid)sojamelk, (kleine hoeveelheid zeer verdunt) sinaasappelsap en water. Zie ik in deze lijst iets over het hoofd dat deze uitslag kan veroorzaken? Ze heeft overigens geen diarhee maar wel poep die tegen de huid aan plakt.
Ik heb ook al gedacht aan dat het misschien een schimmelinfectie kan zijn, mijn oudere dochter heeft dit rond dezelfde leeftijd ook gehad, maar dat zag er toch anders uit.
Mijn dochtertje heeft in het verleden al wel meer periodes gehad van luieruitslag, waarschijnlijk ivm tandtjes krijgen, maar dat duurde nooit zo lang.
Toegevoegd na 6 uur:
ter verduidelijking: ik woon tijdelijk in korea en artsen spreken hier beperkt engels. We zij al wel geweest, heeft weinig opgeleverd, enkel extra crèmetje
Ook weet ik niet of het Koreaanse dieet invloed zal hebben. Ik kan me voorstellen, dat erg scherp eten bv diarree geeft en zo de uitslag verergerd. Je noemt een lijstje aan voedingsmiddelen en daar zit niets tussen waarvan ik denk dat het een negatieve invloed heeft. Ze heeft ook geen diarree, dus ik verwacht eigenlijk geen effect van veranderingen in de voeding.
De tips wat het rondlopen in blote billen en de zinkzalf betreft blijven volgens mij wel gewoon geldig. Ik ben wel erg benieuwd naar dat zalfje dat je kreeg. Wat voor zalfje is dat? En dan bedoel ik: welk medicijn zit erin?
Zoals jullie al gezien hebben had ik bij mijn vraag al toegevoegd dat ik in Korea woon, helaas zat ik al zo dicht op het maximum aantal karakters dat ik verder niks meer toe kon voegen dus doe ik dat hier dan maar.
Pelle: ik denk dat haar dieet toch nog redelijk gevarieerd is, ik moet hier ook bij zeggen dat op het gebied van groenten de keus hier niet zo groot is wat betreft voor ons bekende groenten, vandaar dat ik het maar veilig bij wortels, courgettes en broccoli houd. Flip: wat men hier doorgaans eet is inderdaad flink pikant maar ik kook dan ook zelf voor mijn kinderen met vertrouwde ingredienten. De kinderarts in het ziekenhuis waar we geweest zijn keek me raar aan toen ik over schimmel begon en zei dat ik dan maar de dermatoloog moest als het niet over ging... waar ik dan weer een beetje raar van op keek (schimmel in darmen/ dermatoloog?!?). Nogmaals, ik denk niet dat het een schimmel is maar ik sluit het niet uit. Dit lijkt toch meer op gewone luieruitslag dan dat wat mn oudste dochter had. Wat betreft het zalfje dat ik nu heb gekregen, wat daar in zit... tja wie zal het zeggen, het is een tube met wat koreaans erop geschreven, word je niet veel wijzer van. Bijsluiters doen ze hier blijkbaar ook niet aan. Hygiëne zijn hier verder goed, kan me ook niet voorstellen dat het klimaat hier een rol in speelt. Nou ja, blote billetjes dan maar he ... (en ik er met een dweil achteraan...)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.