Is zwakbegaafdheid aangeboren of kan dit ook ontstaan door een verwaarloosde opvoeding?
Stel:Je hebt een baby'tje gekregen en doet er vervolgens niets mee naarmate het ouder wordt. Je doet geen interactieve leerzame spelletjes, zingt geen liedjes, lees niet voor, helpt niet met leren lopen of praten,kort samengevat je onderneemt totaal geen stappen om je kind , op een leuke liefdevolle manier zich te laten ontwikkelen. In plaats daarvan moet het kindje zichzelf alleen ontwikkelen en zit het meerdere uren alleen in de box of kijkt het tv in het wipstoeltje, blijft 3,5 jaar lang in een buggy zitten want dat is makkelijker??wordt niet gecorrigeerd in het correct spreken van de Nederlandse taal. Als gevolg krijgt het kind een ontwikkelingsachterstand en wordt er via de basisschool getest op autisme en ADHD gerelateerde stoornissen. Uit de testen is gebleken dat er toch het 1 en ander niet goed is in fijne en grove motoriek en wellicht sprake van zwakbegaafdheid. De ouders doen net of ze dit hoopte te horen zodat ze eindelijk weten wat het is terwijl zij( in mijn ogen) zelf het probleem gecreëerd hebben en er nu, door een stempel op hem te zetten zelf geen verantwoording voor nemen?!?
Nu vraag ik mij af, omdat je hier en daar leest dat autisme gerelateerde stoornissen soms erfelijk en vaak al bij de ontwikkeling in de baarmoeder zijn ontstaan, of dan de opvoeding geen blaam treft? Draagt dat dan niet bij aan de ontwikkeling? Stel dat zo'n kindje wel alle liefde en aandacht had gekregen die het verdiend, zou er dan ook zo'n diagnose gesteld worden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.