Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan je als ouder doen om te voorkomen dat je kind geen slechte ogen krijgt op een hele jonge leeftijd?

Toegevoegd na 57 minuten:
Er zit een fout in de vraagstelling. Het moet zijn:

Wat kan je als ouder doen om te voorkomen dat je kind slechte ogen krijgt op een hele jonge leeftijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kinderen
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet teveel snoep geven.. ..o wacht, dat was iets met tanden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan je dat helemaal niet voorkomen. Het lezen met weinig licht, wat vroeger nog wel eens als slecht werd benoemt, schijnt geen invloed te hebben.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik kwam kort geleden een artikel tegen waarin een hoog suikergebruik, zeg maar snoepen, bij jonge kinderen als een hoofdschuldige van bijziendheid werd aangewezen. Interessant, want ik had in de loop van de lagere school al een bril, terwijl mijn inmiddels volwassen dochter nog nooit visusproblemen gehad heeft. Ik snoepte als klein kind veel en zij heeft de eerste vijf jaar van haar leven niet gesnoept en altijd gegeten zonder toegevoegde suikers.

Ik heb echter nog geen tijd gehad om er wat dieper in te duiken maar het was voor mij de zoveelste aanwijzing voor hoe slecht meer dan matig suikergebruik voor je gezondheid is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

volgens mij kan je dat niet echt beiinvloeden.
niet te veel tv kijken, niet lezen in het donker, het zijn allemaal fabels dat dat de ogen slechter zou maken.
slecht zicht is deels erferlijk, deels pech.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TV kijken en naar beeldschermen waar snelle lichtflitsen elkaar opvolgen kan weldegelijk schade toebrengen. De iris kan namelijk niet zo snel reageren.
Niet te lang achter een beeldscherm laten zitten spelen bijvoorbeeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fabel, geen feit
Als je wil voorkomen dat hij geen slechte ogen krijgt, moet je hem altijd vlak voor de TV zetten.
Maar waarom zou je willen voorkomen dat hij geen slechte ogen krijgt?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie het. er zit een foutje in mijn vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sherpa, bedankt +1
Je zou zeggen dat het fabeltjes zijn, maar de cijfers geven aan dat er zeer veel kinderen bijziend worden door beeldschermen. Niet te veel achter het beeldscherm dus. Vooral op plaatsen als Singapore en Tokio schijnt het aantal bijzienden echt schrikbarend te zijn.

Veel buiten spelen dus en vogels gaan kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn natuurkunde docent worden ogen pas slechter in de pubertijd. Als je op een hele jonge leeftijd al slechte ogen krijgt is er dus sowieso al iets mis met je ogen en kan je er dus niets aan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook het menselijk lichaam is een perfect uitgebalanceerd fabriek.

Voldoende slaap, goede voeding, en geen overmatig gebruik van toestellen die snelle lichtwisselingen hebben kunnen voorkomen dat een kind op jonge leeftijd al een ooggebrek opbouwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding