Mijn zoon van 8 heeft problemen met zijn motoriek. Nu gooit de school en de fysiotherapeut op aandachtsproblemen/adhd/dcd of autisme. Wat te doen?
Mijn zoon is erg klein voor zijn leeftijd, is een jonge leerling (september) en zit nu met 8 jaar dus in groep 5.Hij heeft al twee jaar therapie.Eerst 1,5 jaar oefentherapie en nu kinderfysio.Het grootste probleem is zijn schrijfmotoriek.Het is gewoon niet te lezen.Bij de oefentherapie schoot het niet op,nu met kinderfysio ook niet.De juf op school kan er niet mee omgaan,dus nu zit de intern begeleider erop.Ik hoor nu voor het eerst dat hij ook aandachtsproblemen heeft.Ze willen hem richting speciaal onderwijs hebben.Als ik aan mijn zoon vraag hoe het gaat vind hij alles saai op school.Hij heeft een 9 voor rekenen.Taal vind hij lastig,omdat hij niet kan schrijven.Thuis leest hij national geographic junior,zo zit dat en soms stukjes uit de krant.Ook op google leest hij veel over onderwerpen die hij interessant vind.Hij heeft weinig vriendjes.Zijn hobbies zijn:pianospelen, schaken, go, waterpolo, dingen onderzoeken, spelletjes (kolonisten,risk,monopoly).Ik begrijp nu dat hij getest gaat worden via de school,op een ontwikkelingstoornis.Gewoon omdat hij niet kan schrijven en afwezig is in de klas.Wat zou het kunnen zijn??Ben bij de huisarts geweest,deze vond dat ik eerst naar de kinderarts moest gaan.De verwijzing ligt nu klaar,de wachttijd is 3maanden.Maar ...de fysio- en school blijft aandringen op een psychologische test. Kan ik dat weigeren? Zijn er meer mensen die dit verhaal herkennen?
De aandachts problemen kunnen misschien wel komen doordat alles te makkelijk is voor 'm. Misschien toch die test laten doen.
Vraag eens na wat de gevolgen zijn bij de verschillende uitslagen. Wat gaat er gebeuren als.......
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.