Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je groente- en fruitafval zonder meer in de grond stopt, vormt zich dan kompost?

Wij hebben veel afval van groenten en fruit, w.o. vele citroenschillen. We deponeren dat onder de heggen van onze tuin, laurier en rodondendron en scheppen er aarde over. Ik twijfel er echter aan of dat een goeie manier van composteren is en bijv. de grond niet verzuurt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Nee, dat is niet de juiste manier om te composteren. Om goed te composteren heb je geduld en kennis nodig. In onderstaande link wordt uitgelegd hoe je kunt composteren.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Het meeste GFT-afval zal op den duur wel composteren (verrotten) als je het in de grond stopt. Echter, hoe grover het materiaal is hoe langer het onaangetast blijft. Het beste is om het op een hoop en een vochtige plak te stapelen en de natuur haar werk te laten doen. Daarbij komt, dat citrusfruit zoals sinaasappelschillen en citroenschillen heel slecht verteren, omdat in de meeste gevallen de buitenzijde van dat fruit is behandeld met bifenyl , een antischimmelmiddel, dat voorkomt dat het fruit gaat rotten. Ook worden vaak kleurstoffen gebruikt (zie je heel veel bij mandarijntjes, die aan de binnenkant van de schil niet wit zijn, maar fel oranje). Al die chemie is slecht voor het compost.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
bamibal
4 jaar geleden
Heb je een (betrouwbare) bron voor je bewering dat mandarijnen worden gekleurd met kleurstof? Het wordt vaker beweerd, maar ik heb daar tot nu toe nog geen bewijs voor gezien.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@bamibal
Koop een netje met mandarijnen in de aanbieding en je zal zien, dat de schil aan de binnenkant fel oranje is. Dat is echt verf. De keurstof hoeft niet op de verpakking te staan, omdat men zegt dat het niet wordt gegeten, maar het valt altijd op, dat ze een beetje echt bitter zijn.
https://healthwatch.eu/nl/schil-sinaasappels-ah-behandeld-met-kankerverwekkende-chemische-bestrijdingsmiddelen/
https://www.scientanova.com/2018/09/11/1818-chemische-besmettingen-in-ons-voedsel/
bamibal
4 jaar geleden
Healthwatch staat nou niet bepaald bekend als een betrouwbare nieuwsbron. Ik beschouw het verven van mandarijnen voorlopig maar even als een fabeltje, totdat het tegendeel betrouwbaar is aangetoond.
Citrusschillen zijn sowieso niet zo goed als compost - dat is te zuur. Al moet ik zeggen dat ik zo af en toe wel sinaasappelschillen in mijn compostbak gooi, tussen al het andere gft afval in. En dan een jaartje laten composteren, dan wordt het wel wat. Koffiedik en bijv. bladeren van bomen kun je wel zo bij je planten gooien. Al heeft een rodondendron weer speciale eisen aan de zuurgraad van de grond... Als je het echt volgens de regelen der kunst wilt doen: zie het eerste antwoord. Mijn methode, zoals hier beschreven, is "Ik doe ook maar wat, en dat werkt ook".
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HannekeJanssen
Min.
Citrusfruit heeft niets met te zuur te maken. Citrusfruit is zuur van de citroenzuur, een heel normaal natuurlijk organisch zuur dat goed door schimmels kan worden afgebroken. Dat is ook de reden, dat veel citrushandelaren het fruit behandelen met schimmelwerende middelen (en DAT is de verstoring van de composthoop). Dit geldt ook voor b.v. kazen, die aan de buitenkant met pimaricine worden behandeld.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: