Was het mogelijk voor de vroege mens om vegetarisch te leven?
Zou je in de prehistorie overleefd kunnen hebben zonder bijvoorbeeld leer en vlees? Zo ja, hoe?
https://www.hunebednieuwscafe.nl/2016/09/eten-in-de-steentijd/
Mensen zijn obligate vleeseters; zonder dierlijke producten ga je dood.
Jagen is verder een bijzonder efficiënte manier van eten verzamelen (kost veel minder tijd dan landbouwen per verkregen calorie); de enige randvoorwaarde is, dat een gebied niet overbejaagd mag zijn (maw. er moet wel iets om op te jagen zijn).
Ainara Sistiaga (Marie Curie postdoctoral fellow verbonden aan het MIT (Massachusetts Institute of Technology)
Er waren in de steentijd per seizoen genoeg voedselbronnen (ook om een voorraad aan te leggen). Het was voor de Neanderthalers mogelijk om vegetarisch te (over)leven als was dat leven soms wel erg kort.
-Werd er vroeger door mensen vegetarisch geleefd. Een argument/onderzoek dat aantoont dat het kon, kan niet verbroken worden met een argument dat het niet gebeurde.
De vraag is niet of er vlees (dieren) werd gegeten in de steentijd maar of het mogelijk was om in de steentijd als vegetariër te overleven.
Ja dat was mogelijk, de Neanderthalers bv waren géén obligate carnivoren. (De term obligaat wordt trouwens in een reactie verkeerd gebruikt).
Nergens staat door mij geschreven of wordt er door welke paleolithische archeoloog beweerd dat er geen vlees werd gegeten tijdens de steentijd. Uit onderzoeken middels organische geochemie en paleolithische archeologie zijn de betreffende wetenschappers tot de overtuiging gekomen dat er ook in de steentijd tijdens alle seizoenen genoeg groen voer was om te overleven. Er werd ook rendiermelk gedronken en er werden vogeleieren gegeten.
Ook de mens is geen obligate? vleeseter. Het vitamine B12 kan ook aangevuld worden door zuivelproducten en eieren.
Ik laat het hierbij. Ik hecht meer waarde aan de conclusies van o.a. Ainara Sistiaga e.d.
Kunnen we die conclusies ergens nalezen? "als bewezen kan worden dat oermensen vegetarisch aten, dan volgt daar logisch uit dat het mogelijk was om als oermens vegetarisch te eten."
Ja, maar als ze vlees aten volgt niet de conclusie dat ze onmogelijk vegetarier konden zijn. Dus ik snap je reactie niet:
"@JoanDArc https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0101045 Neandertals consumed meat"
Ja en?
Ik snap dus ook waarom deze discussie niet loopt. Er wordt steeds door iedereen steeds op iets anders gedoeld. Eigenlijk bestaan er meer vragen die eerst getackeld moeten worden voor er een antwoord kan komen:
-Was er voldoende plantaardig eten om je het hele jaar door te voeden (of de kennis om deze etenswaar te bewaren).
-Kan je vegetarisch leven door enkel plantaardig te leven? (lijkt een hele kromme vraag voor velen, maar jij zal hem negatief beantwoorden)
-Was er een andere vegetarische, maar niet-veganistische bron om bepaalde supplementen die we uit vlees kunnen halen (en nodig hebben) te vervangen? De huidige discussie lijkt zo te verlopen:
1.Er was voldoende plantaardig voedsel>ja je kon vegetarisch leven
OF
2.Onderzoek toont aan dat mensen vroeger vlees aten> het kon niet.
(oversimplificering, maar 1. vat het op dat 2. het zo ziet en 2. vat het op dat 1. het zo ziet)
'Ja, maar als ze vlees aten volgt niet de conclusie dat ze onmogelijk vegetarier konden zijn.'
Klopt. Maar je bent het eens dat mijn oorspronkelijke uitspraak klopt? En dat het dus zin heeft om kritisch te kijken naar claims over 'vegetarische oermensen'?
Excuses over welke oorspronkelijke uitspraak heb je het? En dat het dus zin heeft om kritisch te kijken naar claims over 'vegetarische oermensen'?
Wie doet een claim over vegetarische oermensen? Dat is het punt. Er wordt niet geclaimd DAT oermensen vegetarisch waren, maar dat het zou kunnen. (ik weet niet of die claim juist is). Kritisch ergens naar kijken ben ik altijd voor.
In de praktijk volg je het dus :-) "Was er een andere vegetarische, maar niet-veganistische bron om bepaalde supplementen die we uit vlees kunnen halen (en nodig hebben) te vervangen? "
Welke definitie van vegetarisch hanteer je precies?
Het inhoudelijk relevante antwoord, wat mij betreft; mensen hebben dierlijke producten nodig, oa. voor B12, maar ook omdat onze darmen op energiedicht voedsel ingesteld zijn (iets waar planten van zichzelf niet aan voldoen). Voor de uitvinding van landbouw/veeteelt, waren bronnen van dierlijk eiwit: Vlees (inclusief orgaanvlees), vis, insecten(maden)/slakken etc, en ei (mits beschikbaar, want seizoensgebonden).
'Er wordt niet geclaimd DAT oermensen vegetarisch waren, maar dat het zou kunnen.'
En wat zou de laatste stellgin bewijzen? Dat mensen het hebben gedaan.
Vergelijk:
'Er wordt niet geclaimd DAT mensen naar de maan hebben gereisd, maar dat het zou kunnen.' Die laatste claim is bewezen als mensen echt naar de maan zijn geweest. vergelijk: 'Er wordt niet geclaimd DAT oermensen vegetarisch waren, maar dat het zou kunnen. 'Er wordt niet geclaimd DAT mensen naar de mars hebben gereisd, maar dat het zou kunnen.'
Vegetariër eet geen vlees, drinkt wel melk en eet wel ei. Hij eet geen gedood dier. "Het inhoudelijk relevante antwoord, wat mij betreft; mensen hebben dierlijke producten nodig,"
Kijk en daar ga je de fout steeds in. Vegetariërs eten namelijk dierlijke producten of ze sluiten ze niet uit.
Nogmaals de vraag is niet:
Was het mogelijk voor de vroege mens om zonder dierlijke producten(veganistisch) te leven?
En dat is de vraag die jij graag wil beantwoorden. En wat zou de laatste stellgin bewijzen?
Dat het antwoord JA is en verder heeeelemaal niets. We hebben dan geconcludeerd dat het mogelijk is dat het zou kunnen. Het is een zuiver hypothetische vraag met een zuiver hypothetisch antwoord. 'Er wordt niet geclaimd DAT mensen naar de mars hebben gereisd, maar dat het zou kunnen.'
Juist
En dat we nog niet naar Mars zijn gegaan bewijst NIET dat we het niet zouden kunnen.
Ik heb verschillende inhoudelijke aspecten genoemd mbt het eten van vlees en andere dierlijke producten door oermensen (jagers-verzamelaars zonder landbouw en veeteelt, zoals de mensen die in Frankijk grotschilderingen maakten). Ik ben benieuwd of de vraagsteller @derekstagge daar wat mee kan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.