Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit me af te vragen waarom we zo veel water nodig hebben om te douchen?

85 liter wel. Kan je met minder water ook schoon worden?

4 maanden geleden
in: Milieu
1.4K
LeonardN
4 maanden geleden
Ja, hoor. Een goede techniek is om je van te voren al in te zepen. Shampoo in je haar te doen. Kouwe kraan eroverheen en dan denk ik dat je binnen 5 minuten/~30 liter wel klaar kan zijn. Ik weet niet hoe je aan die 85 liter komt overigens?!
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/aanvullende-statistische-diensten/2022/watergebruik-thuis--wgt---2021/6-de-douche
Afhankelijk van het type douche verschilt het watergebruik tussen de 44,6 en 79,6 liter per douchebeurt.
Inekez1
4 maanden geleden
Op de camping waar ik vaak kampeer komt er maar 2 minuten warm water uit de kraan. Dan 5 minuten later pas opnieuw de mogelijkheid voor 2 minuten warm water. Die 2 minuten kun je wel onderbreken. Dus even 10 seconden nat worden, kraan uit en inzepen, afspoelen en klaar. Afhankelijk van de hoeveelheid haar en of je dat wil wassen, is dat meestal ruim voldoende tijd. Met gemiddeld 6 liter water per minuut (het is een douche met een pisstraaltje) is dat dus ongeveer 10 liter water om te douchen. Bij de scouting krijgen de kinderen een teiltje, een washandje en per persoon 1 liter water voor wassen en tandenpoetsen. En ook dan worden ze elke dag schoon, alleen zonder haren te wassen.
Amadea
4 maanden geleden
Wil je zuiniger doen, gebruik dan een grote emmer en een bekertje. De emmer vul je met warm water en de kraan kan dan weer uit. Gebruik het bekertje om water over jezelf heen te gieten. Zo heb je maar een paar liter water nodig om van top tot teen schoon te kunnen worden. Mandiën is dat, naar Indonesisch principe.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding