Hoeveel gram co2 zit er in suiker (c6h12o6)?
Ik ben imker en krijg de vraag of bijen bijdragen aan de co2 oplossing doordat ze suiker (honing) opslaan
1 bijenvolk slaat per jaar gemiddeld zo’n 62 kilo honing op, maar hoe bereken ik de dasrin opgeslagen hoeveelheid co2? In grammen?
Honing bestaat uit ongeveer 80% suikers (glucose en fructose) en 3% enzymen, stuifmeel en dergelijke. De rest (17%) is water.
Berekend op de enkelvoudige suikers met de formule van C6H12O6 in door 62 kilo honing dus ca 73 kilo CO2 gebonden.
https://suikerwijzer.nl/alles-over-honing/
Maar door jouw bezigheden en voordat de honing in de winkel is zal weer wat olie uit de aarde getrokken moeten worden en opgestookt.
De vraag gaat over de bijen. Wat de bijen doen draagt dus bij aan de binding van CO2. Wat de mens daar weer mee doet (zoals altijd) is CO2 produceren, zowel in de industrie als door het eten van de honing.
Het zijn niet de bijen die CO2 binden en opslaan - alleen planten en algen kunnen dit fotosynthetische kunstje. Honing draagt dus niet specifiek bij.
Ik heb ook helemaal niet beweerd, dat de bijen de CO2 binden (Ik weet ook wat fotosynthese is). Het zijn echter wel de bijen die het verzamelen in de vorm van suikers.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.