Is CO2 om te zetten ik iets onschadelijks?
Mensen, auto's, fabrieken produceren allemaal CO2. Overal wordt gewaarschuwd dat dit slecht is voor het milieu en dat dit moet worden teruggedrongen. Ik ben al diverse oplossingen tegengekomen op het internet, maar de meesten komen er op neer dat CO2 uit de lucht gevangen wordt en ergens in de grond word opgeslagen. Niet dat het wordt omgezet in iets onschadelijks. Ik dacht altijd dat bomen CO2 omzetten in zuurstof. Maar blijkbaar slaat een boom de CO2 alleen maar op en zodra je de boom zou kappen en hij zou verrotten komt al die CO2 weer vrij. Is het dus mogelijk om CO2 dmv een reactie om te zetten iets wat niet schadelijk is voor de aarde?
Dit heb je verkeerd begrepen.
(als een bos gekapt of (natuurlijk) afbrand en er komt iets anders voor in de plaats dan komt er wel veel CO2 vrij, dus wel aardig zijn voor bossen) Wil je CO2 binden dan mag je heel lief zijn voor het plankton in de oceanen. Die binden CO2 (vooral het koolstof) en produceren O2. Het is niet toevallig dat olie en gas op plekken voorkomt weer lang geleden zeeën waren.
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/5772/zijnis-grootste-zuurstof-producent-wereld/ Je kan CO2 o.a. omzetten in diamant en vele andere stoffen, maar dat kost zo veel energie dat er bij het opwekken van die energie meer CO2 vrijkomt dan dat er omgezet kan worden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.