Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet ik doen als ik word aangevallen door een zwaan?

Vanochtend was ik aan het hardlopen, opeens staat daar een zwaan een halve meter naast me. Ik eerst rennen en verder heel voorzichtig lopen zodat er niet weer een naast me staat. Gelukkig is er niks met mij gebeurt

Wat had ook kunnen gebeuren en wat moet ik dan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Maken dat je wegkomt.
Natuurlijk moet je een confrontatie met een zwaan proberen te voorkomen. Als je niet weg kunt komen, laat je vallen met je buik op de grond en bescherm je gezicht. De zwaan kan wel op je komen zitten en een paar keer pikken, maar kan je niet meer met zijn/haar vleugels slaan.
11 jaar geleden
Zwanen kunnen heel gevaarlijk zijn en zelfs je been breken met hun vleugel. Ze zijn vooral agressief in tijden van jongen en dan vooral de vaderzwaan. Houdt dus in de gaten waar het nest zet en blijf daar zover mogelijk vandaan. Als je om de zwaan heen moet (je kunt beter omlopen) loop dan niet tussen zwaan en nest door.

Je kunt alleen maar heel hard wegrennen als de zwaan je echt aanvalt dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad maken dat je wegkomt want (vooral mannetjes) zwanen kunnen heel agressief zijn. Maar behalve dat ze een flinke mep met de vleugels kunnen geven is het breken van botten (zeker bij volwassenen) een broodje aap verhaal. Zie hierna:

Nee, werpt woordvoerder Marieke Dijksman van Vogelbescherming Nederland tegen. Ook al staat het op de online-encyclopedie Wikipedia, de bekende witte knobbelzwaan is géén bottenbreker. Met vleugels met een spanwijdte van 2.30 meter en een volwassen gewicht van tien tot dertien kilo is het een flinke jongen – zelfs de grootste vogel die Nederland telt. En met zulke spieren zal een mep van een knobbelzwaan best aanvoelen als een klap met een roeispaan of een karatetrap, denkt Dijksman. „Toch denken we dat dit een mythe is. Een zwaan die een volwassen arm breekt: dat zou nieuws zijn.”

Nee, zegt ook Kees Moeliker, conservator van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Zwanen vechten naast hun snavel wel met hun ‘polsen’, het sterkste deel van de vleugel. Zo’n 3 procent van de gevonden dode zwanen zou ook in onderlinge strijd zijn gesneuveld. „Maar een massief mensenbot breken is wat anders”, zegt Moeliker. „Vooral omdat vogels, ook zwanen, holle botten hebben. Ze moeten licht zijn om te kunnen vliegen. Het is vast een fabeltje dat je als kind te horen krijgt om je uit de buurt van zwanen te houden. Ik heb het mijn kinderen ook verteld. Tuurlijk, dat doe je gewoon.”
11 jaar geleden
Eerlijk gezegd heb ik in een deuk gelegen om de eerste twee antwoorden.
Ik ben een mager vrouwtje van 56, maar ik laat me door een zwaan de pis niet lauw maken.
Ik werk al een jaar of 20 bij dierenambulance en vogelopvang, en heb al honderden kwaaie zwanen bij kop en kont gepakt.
Zwanen spelen blufpoker: op het moment dat ze doorhebben dat je beslist niet voor ze opzij gaat, kiezen ze eieren voor hun geld.
Het beste had je je breed kunnen maken, en stampend op de zwaan af kunnen lopen, waarop hij was afgedropen.
11 jaar geleden
Zwanen zijn minder gevaarlijk dan dat men beweerd. Zodra je wegloopt komen ze achter je aan. Bijten doet niet perse pijn maar het is de schrik die men ervaart. Zwanen hebben een zg zaagbek. Dit zijn rijtje Kleine tandjes. Trek nooit je hand er in een keer uit en wacht rustig tot hij loslaat. Met z'n vleugels kan hij wel flinke blauwe plekken bezorgen maar als je je jas over z'n vleugels gooit, dan kan je hem gewoon opakken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing