Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de halfwaardetijd van CO2?

Ik bedoel de halfwaardetijd in de natuur. Dus niet CO2 in een potje doen en kijken hoe lang het duurt tot de helft weg is - dat werkt wel met radioactiviteit, maar natuurlijk niet met CO2.

CO2 dumpen we gewoon ongezuiverd in de atmosfeer. Laten we uitgaan van de oorspronkelijke hoeveelheid CO2 in de atmosfeer, zeg van net voor de industriële revolutie. Als we die hoeveelheid 100% noemen, en dan zoveel CO2 dumpen dat we op 116% uitkomen - hoe lang duurt het voordat natuurlijke processen het CO2-gehalte hebben teruggebracht tot 108%? En daarna tot 104%, 102%, 101%, 100.5%, 100.25% enzovoort?

Kunnen we hier van een redelijk constante halfwaardetijd spreken? Zo ja, hoe lang is die?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
in: Milieu
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hier is moeilijk een antwoord over te formuleren. Je geeft al aan in je vraagstelling dat er een hoop natuurlijke processen zijn die CO2 opslaan. Volgens mij zijn de twee grootste koolstof sinks de grote bossen van de wereld en de oceaan. Deze twee nemen veel van het uitgestootte CO2 op. Wanneer je weet welke percentage van de jaarlijkse CO2 productie (zowel van menselijke hand als van de natuur) de bossen en de oceaan opnemen en in hoeverre dat ze dat doen, kan je al een aardige schatting maken.

Maar de schatting de je maakt is wel erg klein. Als je de CO2 uitstoot van rond het begin van de Industriele Revolutie als 100% neem, dan zitten we nu op 3600% (ongeveer en als het goed berekend heb; 9miljard tonnen nu, 0,25 in 1750). Ik zet mijn geld in op 1000 jaar voordat de CO2 inhoud van de atmosfeer weer op pre-industrieel niveau uitkomt.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koolstof en koolstof

Kooldioxide (CO2) bestaat uit één atoom koolstof en twee atomen zuurstof. Het koolstof-atoom heeft een gewicht van 12, dat wil zeggen, het bevat twaalf kerndeeltjes (protonen en neutronen). Er bestaat echter ook koolstof met twee extra neutronen, dat dus een gewicht van 14 heeft, koolstof-14 of kortweg C14 genoemd. Dit C14 ontstaat hoog in de atmosfeer onder invloed van kosmische straling. C14 is niet stabiel, maar radio-actief: het vervalt langzaam tot stikstof. De halveringstijd is 5700 jaar, dat wil zeggen: wanneer je een bakje C14 atomen hebt, is na 5700 jaar de helft vervallen tot stikstof.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing