Op welke website kan ik mij het beste 'aansluiten' tegen het boren naar olie op de noordpool?
Zoals overal waar olie wordt gewonnen, heb je altijd 'kleine' lekken. Op de noordpool zijn de omstandigheden extra slecht als er zich daar een grote lekkage voor zal doen (waarschijnlijk gewoon een kwestie van lang genoeg wachten, voordat er ook daar een grote lekkage zal plaatsvinden). Olieveegarmen bijvoorbeeld hebben daar weinig zin vanwege het ijs dat er overal drijft.
Op de noordpool zijn er nagenoeg geen schepen voorhanden om een deel van de olie op te ruimen als er een lekkage plaatsvindt. Exxon zit er al (waarschijnlijk zijn ze beloond voor het crashen van de Exxon Valdex), en Shell zit er binnenkort of zit er net (waarschijnlijk zijn ze beloond voor hoe netjes ze het in Nigiria doen bijvoorbeeld). Shell geeft aan 9 schepen te hebben bij de noordpool om te helpen de olie op te ruimen als er een groot lek plaats gaat vinden. Ter vergelijk: in de Golf van Mexico zijn 6900 schepen ingezet bij de olieramp daar, en ze hebben slechts 17% kunnen opruimen.
Het is dus evident dat het gaan boren naar olie bij de noordpool uiterst onverstandig is.
Is er een website waar ik mij kan aansluiten bij protest tegen deze vreselijke praktijken?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.