Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is beter voor het milieu,papieren zakdoekjes,of die ouderwetse katoenen snotlappen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Milieu
1.6K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
leuke vraag +1 Want je zou denken dat je papier kan recyclen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gebruikte papieren zakdoekjes mogen niet bij het oud papier. Zie bron:
http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Veel%20gestelde%20vragen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wel een leuke vraag overigens.
+1

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Economisch gezien is de ouderwetse snotlap het beste. En doorgaans gaan economie en milieu niet samen, dus zullen de papieren zakdoekjes het milieu-technisch wel winnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Snotlappen natuurlijk!
Geven geen afval, kunnen later altijd nog worden hergebruikt, en zijn zo klein dat ze altijd wel nog in de wasmachine passen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het de ouderwetse snotlappen zijn, mits je ze koud wast met milieuvriendelijk wasmiddel...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In dit geval gaat hygiëne boven milieu lijkt mij...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb expres het woord hygiëne niet gebruikt,omdat voor mij wel duidelijk is.
De snotlappen doen het nog steeds goed voor ons milieu.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk papieren zakdoekjes van gerecycled (schrijf je dat zo?) papier. Die hoeven niet gewassen te worden, wat toch ook weer warmte, water, zeep e.d. kost. En het is in ieder geval beter voor het privé millieu van je neus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar de verpakking gooi je weg, ze moeten gefabriceerd worden, wat energie kost, en doe je meer wasmiddel in je trommel voor die twee snotlappen die erbij zitten? Oh, en ik denk dat je idd zo "gerecycled" schrijft, maar pin me er niet op vast ^.-
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb met papieren zakdoekjes het probleem,dat ik er altijd doorheen snuit en dan heb je dat gekledder in je handen,ook niet echt fris!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja Peter, daar heb ik als vrouw met een elegante snuit, natuurlijk geen last van. Neem anders een dubbele papieren zakdoek. Hoewel .... dan wordt het millieu natuurlijk weer zwaarder belast. Pfff, wat een probleem. Ik kom er niet uit! @Maartah: Als je flink verkouden bent gaat het om heel veel snotlappen, want je moet toch wel regelmatig een schoon exemplaar uit de kast pakken. En het liefst gestreken, want dan is ie bacterie-, bacil- en virivrij door de hitte van de strijkbout.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm, strijken had ik niet aan gedacht, touche
Vanuit milieu-oogpunt zijn katoenen zakdoeken beter dan papieren wegwerpzakdoekjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De katoenen zakdoeken zijn het beste voor het milieu, zelf als je de vergelijking maakt met papieren zakdoekjes gemaakt van kringlooppapier.

Maar..... In het kader van virusverspreiding wordt afgeraden om katoenen zakdoeken te gebruiken:
Snot speelt een belangrijke rol bij de overdracht van virussen tussen mensen!

Soms moet je kiezen ten nadele van het milieu. Dit is hier er een voorbeeld van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Snot speelt een belangrijke rol bij de overdracht van virussen tussen mensen"....
Wat maakt dat dan voor verschil of ik papieren zakdoeken of ouderwetse snotlappen gebruik? Doorgaans geef ik mijn gebruikte doekjes, van welk materiaal dan ook, niet door aan mijn collega's, vrienden, familie, whatever?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het papieren zakdoekje is bedoeld voor eenmalig gebruik. De gebruikte 'snotlap', wordt op allerhande plekken gestopt (tussen de bank onder kussen, in zakken, etc.) en soms zelfs gebruikt om de neuzen van de diverse kinderen mee schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn gebruikte snotlap ondergaat altijd 3 verhuizingen:
1) van de kast naar mijn broekzak
Tussendoor woon-werk-verkeer van neus naar broekzak
2) van broekzak naar wasmachine
3) van wasmachine weer naar kast. Mij vallen die gebruikte papieren zakdoekjes die overal rondslingeren altijd op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies het antwoord dat ik toe wilde voegen: +1

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding