Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom voorspellen weerberichten een regenkans en niet een regenduur?

Veel weerberichten leunen in het kader van 'regen' heel sterk op het voorspellen van de regen kans. Ze schrijven dan b.v. dat er morgen 60% kans (!) op regen is. Zie b.v. pagina 704 van teletekst.
Maar wanneer ik een buitenactiviteit, b.v een wandeling, wil plannen, dan wil ik voornamelijk weten of het slechts een buitje betreft (even schuilen), of dat juist het bij wijze van spreken de hele dag regent.
Die 60% zegt mij dan niet veel. Waarom is het in de voorspellingen dan zoveel nadrukkelijker aanwezig dan de duur van de regenbui ?
Als je dan een percentage wil geven geef, wat mij betreft, dan het percentage van de 24 uur waarin het regent.
Om bij het voorbeeld te blijven: bij 60% van 24 uur kan ik verwachten dat het ruim 14 uur van die 24 uur regent. (In dat geval stel ik mijn wandeling nog even een dagje uit !)

Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
Klopt. Maar die 60% kan nog steeds om een buitje van slechts 5 minuten gaan in een vrijwel droge dag.
jc54
5 maanden geleden
Je hebt de mogelijkheid om bij zowel buienradar als bij weeronline je locatie in te geven, en om dan te kijken wat voor weer het de komende uren daar verwacht wordt.
Ritsuka
5 maanden geleden
Ik gebruik altijd www.buienalarm.nl
Daar kun je je huidige locatie ingeven, en dan zie je een grafiek met de lengte en intensiteit van buien voor de komende paar uur.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
Fijn dat jullie alternatieven aandragen. Dank daarvoor ! Maar ik ben eigenlijk vooral op zoek naar het waarom van die regenKANS. Wat is de toepassing van die informatie? Wie heeft er wat aan?
Inekez1
5 maanden geleden
Ik ben het met je eens dat het niet heel handig is, zo'n kansvoorspelling. Zeker niet als je 1 of 2 dagen vooruit wil kijken. Voor vandaag maakt het in elk geval geen verschil hoe ze het aangeven. Kans op regen 100%. Duur van de regen ook 100%.
Thecis
5 maanden geleden
Regenkans is een voorspelling obv historische data icm de huidige modellen. Daardoor kan je veel preciezer de kans aangeven dat het regent en hoef je niet te zeggen wanneer het dan regent.
Andere modellen doen dit wel obv tijdstip (ikzelf gebruik de Samsung widget, die geeft een verwachting per uur voor de komende 24 uur). Het probleem is dat we het weer perfect kunnen voorspellen voor de komende 24 uur, alleen duurt het veel langer dan 24 uur om te berekenen dus heb je er niets aan. Dus moet je binnenbocht/aannames/ andere manieren bedenken om het toch snel te kunnen berekenen en weer te geven. Dan krijg je dus kansberekeningen en niet geheel accurate voorspellingen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De regenduur kans berekenen is gewoon een stuk complexer dan de kans. Dit is namelijk van nog meer factoren afhankelijk dan de kans. Zo een verwachting zou dus nooit echt nauwkeurig zijn en daarom niet bruikbaar.
(Lees meer...)
5 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding