Wat is de laagste luchtdruk theoretisch mogelijk op zeeniveau?
Wat is de laagste luchtdruk Theoretisch mogelijk op zeeniveau bij slechtweer dus ik bedoel niet een vacuüm maar de laagste luchtdruk die je op de barometer kan zien bijvoorbeeld in je woonkamer ik heb gelezen dat de laagste luchtdruk ooit gemeten 870 mbar bedraagt maar kan het in theorie nog lager?
https://www.vaisala.com/sites/default/files/documents/PTB330-Datasheet-B210708EN.pdf
Theoretisch zou je dus 868 hPa kunnen meten.
In deze afbeelding geven de grote cijfers de cm kwikdruk (naar de buis van Toricelli) en de kleine cijfers de mbar of hPa.
In deze afbeelding geven de grote cijfers de cm kwikdruk (naar de buis van Toricelli) en de kleine cijfers de mbar of hPa.
In principe heeft LeonardN gelijk, maar met barometers (geënt op de buis van Torricelli) zit je met de lengte van de kwikkolom; minimale druk is 0 cm kwik en dus 0 mbar. Vraagsteller wil echter geen vacuüm.
Als je jouw uitgangspunt van de thermometer neemt wordt de vraag dus volslagen onzin.
En de link die je geeft werkt niet!
Het is een barometer die 50-1100hPa meet zover ik het begrijp.
"maar met barometers (geënt op de buis van Torricelli"
1. Waarom pak je dan ook dat type barometer?
2. Waarom laat je een theoretische waarde afhangen van een praktisch meetinstrument? Wat is MIJN uitgangspunt met de thermometer?
Waarom pak je dat type barometer?
Een thermometer kan je net zo lang maken als je wilt. De schaalverdeling is dus eigenlijk onbeperkt.
De klokbarometer is rond en heeft dus een beperking op zijn schaal. De kwikbarometer (toch het klassieke meetinstrument) heeft ook als omgekeerde barometer (Huijgens) een beperking in zijn schaallengte. De digitale barometer kan in principe beginnen bij 0, maar dat wilde de vraagsteller niet.
Ik pak juist helemaal geen barometer om de vraag te beantwoorden.
Waarom zou ik me af gaan vragen welk praktische meetmethode ik ga gebruiken, om een theoretisch antwoord te geven? "Waarom pak je dat type barometer?"
"De klokbarometer is rond en heeft dus een beperking op zijn schaal."
Alleen daarom dus al. ZODAT ik dus niet tegen de praktische problemen zou lopen.
Waarom beperk je jezelf? Stel dat het antwoord 4 hPa is. (gewoon ik zeg wat)
Dan zou jij dus altijd op 868hPa uitkomen omdat je de absurde keuze hebt gemaakt om je te beperken door een klokbarometer.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.