Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk dat zonlicht kort lijkt te knipperen?

Vanmiddag (9-7-2013), terwijl ik en een groep anderen buiten op het veld werkten, leek het zonlicht een halve seconde even weg te zijn, als een soort verduistering. Eerst twijfelde ik of het niet gewoon een rare knipperbeweging was van mij, maar ik zag al snel de rest ook verbaasd naar ekaar kijken, en vragen, 'zagen jullie dat ook?'.
We hebben geen verklaring kunnen vinden, het was onbewolkt en heb geen vliegtuig gezien of gehoord.

Alle inzichten welkom, bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als je ervan zeker bent dat het niets in de atmosfeer is, kan het dus nog 'maar' twee dingen zijn. De ruimte tussen de zon en ons, of de zon zelf. Er is vrijwel geen object groot genoeg om zonlicht te blokkeren. Hierdoor kun je vrijwel geheel uitsluiten dat het iets is in de ruimte. Verder straalt de zon vrij constant licht uit, met alleen pieken in hoeveelheid licht, en dus geen dalen. Dus is het ook uiterst onwaarschijnlijk dat de zon zelf iets heeft gedaan. Ik vermoed daarom dat gaat om toch iets binnen de atmosfeer. Wellicht een heteluchtballon of iets dergelijks, die je door de felle zon niet hebt herkend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing